لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

زوج روزنامه‌نگار ایرانی برنده جایزه انجمن قلم و آکسفام نویب شدند


بهمن احمدی امویی و ژیلا بنی‌یعقوب، زوج روزنامه‌نگار ایرانی، برنده جایزه سال ۲۰۱۵ انجمن جهانی «قلم» و بنیاد غیردولتی «آکسفام نوویب» شدند.

این جایزه امسال به دو نویسنده و روزنامه‌نگار دیگر از کشورهای لیبی و سودان نیز تعلق گرفته است.

«رزان نعیم المغربی»، نویسنده لیبیایی و «عبد المنعم رحمه»، نویسنده سودانی، دیگر برندگان این جایزه هستند.

در همین رابطه فرح کریمی، عضو سابق مجلس نمایندگان هلند و از دست اندرکاران بنیاد غیردولتی «آکسفام نوویب» به رادیو فردا گفت که این جایزه به روزنامه‌نگاران یا فعالان حقوق بشری اهدا می‌شود که در انجام فعالیت خود مورد اذیت و آزار قرارگرفته یا مجبور به مهاجرت از کشورشان شده باشند.

وی سپس از ژیلا بنی‌یعقوب و بهمن احمدی امویی، برندگان ایرانی امسال جایزه انجمن قلم و بنیاد آکسفام با عنوان زوج «روزنامه نگار شجاع» نام‌ برد که علیه سانسور ایستادگی کرده‌اند.

خانم کریمی همچنین در آیین معرفی اسامی برندگان امسال جایزه انجمن جهانی قلم و بنیاد آکسفام نوویب گفت همگی برندگان امسال از کشورهایی با اکثریت مسلمان انتخاب شده‌اند، آنها در میانه مبارزه علیه سانسور و سرکوب هستند.

به گفته خانم کریمی، برندگان این جایزه به ما تعلیم می‌دهند که ترس نباید ما را به سکوت وادارد.​

بهمن احمدی امویی، پس از گذراندن پنج سال و ۴ ماه زندان روز ۱۲ مهر از زندان رجایی‌شهر در کرج آزاد شد.

او دانش‌آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه مازندران است و با روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز، نوروز، شرق، وقایع اتفاقیه و سرمایه همکاری داشته‌است.

آقای امویی خرداد ۱۳۸۸ به همراه همسرش ژیلا بنی‌یعقوب بازداشت و به پنج سال و چهار ماه زندان محکوم شد.

ژیلا بنی یعقوب روزنامه‌نگار و همسر بهمن احمدی امویی نیز پس از سپری کردن یک سال زندان در تیر ماه سال ۱۳۹۲ از زندان آزاد شد.

درحال حاضر روزنامه‌نگارانی چون احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، سراج‌الدین میردامادی، مهرداد سرجویی، علیرضا رجایی، کیوان صمیمی و جیسون رضاییان، در ایران، زندانی هستند.

بنیاد آکسفام نوویب یک سازمان غیردولتی است که در راستای حمایت از کشورهای در حال توسعه با انجمن جهانی قلم همکاری می‌کند.

جایزه مشترک بنیاد آکسفام نوویب و انجمن جهانی قلم پیش از این نیز به محمود دولت آبادی، نویسنده و آسیه امینی روزنامه نگار ایرانی تعلق گرفته بود.

XS
SM
MD
LG