لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

عفو بین‌الملل: سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در یمن تحقیق کند


سازمان عفو بین‌الملل از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا در مورد نقض حقوق بشر توسط طرف‌های درگیر در جنگ داخلی یمن تحقیق کند.

از آغاز عملیات نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌های شیعه شش ماه می‌گذرد.

عفو بین‌الملل روز جمعه، سوم مهرماه، در جریان نشست جاری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خواستار تشکیل کمیته تحقیق درباره «نقض فاحش» حقوق بشر و ارتکاب جرایم از سوی همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عفو بین‌الملل گفت که «در شرایطی که به نظر می‌رسد این مناقشه مهلک به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد، با تشدید بحران انسانی، رنج و محنت غیرنظامیان به بالاترین حد رسیده است».

این سازمان مدافع حقوق بشر عملیات نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان را علت بیشترین موارد تلفات و آسیب به غیرنظامیان دانسته و اعضای این ائتلاف را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که در اغلب کشورها منع شده، متهم کرده است.

عفو بین‌الملل در عین حال می‌گوید که شبه نظامیان حوثی نیز حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را به شکلی فاحش نقض کرده‌اند.

بر پایه آمارهای سازمان ملل، از آغاز حملات نیروی ائتلاف به رهبری عربستان در ماه مارس گذشته تاکنون بیش از ۴۵۰۰ نفر در یمن کشته شده‌اند.

این حملات شبه نظامیان شیعه حوثی را ناچار به عقب‌نشینی از شهر بندری عدن در جنوب یمن کرد، اما عملیات زمینی این نیرو برای پس گرفتن استان «مارب» در مرکز یمن و پیشروی به سوی صنعا، پایتخت، که در کنترل حوثی‌هاست، پیشرفت چندانی نداشته و بر وخامت وضعیت غیرنظامیان افزوده است.

حملات هوایی به استان مارب از ۲۰ روز پیش که حدود ۶۰ سرباز، عمدتا از امارات متحده عربی، که از اعضای نیروی ائتلاف است، در حمله موشکی حوثی ها کشته شدند شدت گرفته است.

سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی هم شکایت دارند که مسدود کردن مسیر دریایی، مانع از رساندن کمک به دست غیرنظامیان می‌شود. عفو بین‌الملل می‌گوید که بیش از ۱.۴ میلیون نفر در یمن بر اثر جنگ جابه‌جا و آواره شده اند.

روز پنج‌شنبه هم نماینده هلند در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو قطعنامه‌ای را ارائه داد و خواستار گزارش کمیسر عالی حقوق سازمان ملل در امور حقوق بشر درباره وضعیت یمن شد.

در مقابل، عربستان سعودی هم قطعنامه‌ای ارائه داده و از دفتر «زید رائد الحسین»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواسته است تا به دولت عبدربه منصور هادی که عده‌ای از اعضایش حدود ۱۰ روز پیش از عربستان به عدن بازگشتند، «کمک فنی» بدهد.

XS
SM
MD
LG