لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

تایید صلاحیت «اکثر نامزد‌های انتخابات مجلس» در هیات‌های اجرایی


روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی
روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که هیات‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور صلاحیت اکثر نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را در سراسر کشور تایید کرده‌اند.

هیات‌های اجرایی وزارت کشور که وظیفه بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند، روز سه‌شنبه ۱۵ دی اسامی تایید یا رد صلاحیت‌شدگان را به فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه دادند که آنها هم کاندیداها را مطلع کردند.

درمورد حوزه انتخابیه شهرستان تهران، علی‌اصغر ناصربخت، رییس ستاد انتخابات تهران در گفت‌وگو باخبرگزاری ایسنا، تعداد تایید صلاحیت‌شدگان در این شهرستان را دو هزار و ۲۹۹ نفر اعلام کرد و گفت که صلاحیت ۱۱۵ نفر احراز نشد و ۲۸ نفر هم انصراف داده‌اند.

اسامی نامزدهای رد یا تایید صلاحیت‌شده کتبا برای خود آن‌ها ارسال می‌شود اما ساعتی بعد، اسامی بسیاری از تایید یا رد صلاحیت‌شدگان در خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی به طور غیر رسمی انتشار یافت.

از جمله اولین کسانی که خبر از رد صلاحیت خود داده است، حمید رسایی، نماینده اصولگرای تهران و از مخالفان دولت حسن روحانی است.

آقای رسایی که زمانی از حامیان محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران بود و بعدا به مخالفان او پیوست، روز سه‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: علت رد صلاحیتش «مستندات کذب ارائه شده از طرف هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری بوده در حالی که مراجع چهارگانه‌ای که وزارت کشور ار آن‌ها استعلام کرده، صلاحیت او را تایید کرده بودند».

وزارت کشور ایران مطابق قانون انتخابات باید درباره سوابق نامزدها از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ثبت احوال و دادگستری استعلام کند.

حمید رسایی، مدیر هفته نامه «۹دی» نیز است که تاکنون چند بار از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده و سپس با حکم قضایی اجازه انتشار یافته است.

امسال۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۸۰۱ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام نویسی کرده‌اند. انتخابات این دو مجلس هفتم اسفندماه برگزار می‌شود.

آزمون کتبی مجلس خبرگان هم روز سه‌شنبه برگزار شد که جنجال های خبری خود را به دنبال داشت.

داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی که صلاحیت‌شان در هیات‌های اجرایی احراز نشده، از روز چهارشنبه ۱۶ دی، چهار روز مهلت دارند تا به هیات نظارت استان شکایت کنند و پس از آن هیات نظارت استان با همکاری هیات نظارت مرکزی به شکایات این دواطلبان رسیدگی خواهد کرد.

اسامی نهایی تایید صلاحیت شدگان از سوی هیات مرکزی نظارت برای شورای نگهبان فرستاده می شود.

روز سه‌شنبه پس از اعلام نتیجه بررسی‌های هیات‌های اجرایی در سراسر کشور، خبرها و شایعاتی در مورد رد صلاحیت شماری از نامزدهای شناخته شده انتخابات مجلس شورای اسلامی انتشار یافت.

از جمله گزارش‌هایی در مورد رد صلاحیت رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی بود. آقای منتجب‌نیا در هر دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری خود را نامزد کرده است.

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه از خودداری این نماینده تهران از شرکت در آزمون کتبی علمی مجلس خبرگان رهبری خبر داد.

اما به گزارش سایت تابناک، مهدی نادمی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اعلام اینکه نام خود او در میان تایید صلاحیت شده‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی است، به این سایت گفته است که رسول منتجب‌نیا، محسن رهامی ، مهندس رسولی و مهندس حمید عارف نیز تایید صلاحیت شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا و سایت تابناک همچنین از تایید صلاحیت محمدرضا عارف٬ رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و معاون اول دولت محمد خاتمی که از تهران داوطلب شده خبر داده است.

به نوشته این منابع خبری، الیاس حضرتی٬ جواد اطاعت، ابوالفضل شکوری و محمدجواد حق‌شناس، همگی از اعضای حزب اعتماد ملی، نیز از تایید صلاحیت خود خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا همچنین از تایید صلاحیت غلامرضا پناه، عباسعلی الله‌یاری و عبدالله حسینی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، و سایت تابناک از تایید صلاحیت محسن مهرعلیزاده، محمود میرلوحی و مرتضی مبلغ و جلال جلالی‌زاده گزارش داده است.

اما در میان چهره‌های شناخته شده در سایر حوزه‌ها از جمله شیراز، هنوز از رد یا تایید صلاحیت مصطفی معین و فریدون عباسی خبری نرسیده است.

سکوت درباره رد صلاحیت شده‌ها

درباره رد صلاحیت شده‌ها، هنوز اسامی زیادی انتشار نیافته است.

در این زمینه، علاوه بر حمید رسایی که خود خبر رد صلاحیتش را اعلام کرده، سایت تابناک از رد صلاحیت یدالله طاهر‌نژاد از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران از چالوس خبر داده است.

روزنامه ایران نیز از رد صلاحیت جواد خیابانی، مجری برنامه‌های ورزشی خبر داده است که از حوزه انتخابیه کرج نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شده بود.

سایت «میزان خبر» که اخبار نهضت آزادی و ملی – مذهبی‌ها را انتشار می‌دهد نیز از رد صلاحیت نامزدهای این جریان‌های سیاسی در شهرهایی چون تبریز، مشهد و لاهیجان خبر داده است.

به گزارش این سایت، غفار فرزدی و هادی هادی‌زاده از اعضای شورای مرکزی نهضت‌ آزادی‌ایران و دکتر غفارزاده، مهندس یحیایی و حمید کریم حدیثی، از چهره‌های ملی‌-مذهبی در شهرهای تبریز و لاهیجان، رد صلاحیت شده‌اند اما هنوز از سرنوشت نامزدهای این جریان‌ها در تهران اطلاعی داده نشده است.

XS
SM
MD
LG