لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

دادگاه، مدیرمسئول هفته‌نامه «ستاره صبح» را مجرم شناخت


خبرگزاری فارس از تشکیل جلسه دادگاه پرونده روزنامه «شرق» و هفته‌نامه «ستاره صبح» روز یکشنبه ۱۲ بهمن خبر داد.

بنا بر این گزارش، دادگاه مطبوعات در این روز علی صالح‌آبادی، مدیرمسئول هفته‌نامه ستاره صبح را که به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم شده‌بود، مجرم شناخته و او را مستحق تخفیف ندانسته است.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق که به توهین به مسئولان متهم شده‌بود در همین دادگاه مجرم شناخته نشده‌است.

بر اساس گزارش‌ها این جلسه با حضور هیات منصفه دادگاه مطبوعات در دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار شد.

هفته‌نامه ستاره صبح، به مدیر مسئولی علی صالح‌آبادی به دستور شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده‌است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای صالح‌آبادی در هفتم بهمن به خبرگزاری تسنیم گفت که این هفته‌نامه بر اساس بند ۵ ماده ۱۵۶ قانون اساسی مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم توقیف شده‌است.

آخرین شماره هفته‌نامه ستاره صبح ۲۰ دی ماه انتشار یافت و این نشریه ۲۲ دی توقیف شد.

در خبرهای مربوط به محکومیت مدیرمسئول هفته‌نامه ستاره صبح مطلبی که دادگاه آن را توهین به مسئولان دانسته، نام برده نشده‌است، اما وکیل این نشریه پیشتر گفته بود که اتهام هفته‌نامه ستاره صبح به چاپ نامه علی مطهری مربوط می‌شود.

خبرگزاری مهر نیز در همان روز به نقل از «یک منبع آگاه» گزارش داد که توقیف این هفته‌نامه به دلیل چاپ نامه علی مطهری نماینده تهران در مجلس خطاب به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در ارتباط با حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بوده است.

علی صالح‌آبادی، مدیر مسئول هفته‌نامه ستاره صبح هم به این خبرگزاری گفته است که توقیف این نشریه در حالی است که آنها مجوز هیات نظارت بر مطبوعات برای تبدیل شدن این هفته‌نامه به روزنامه از ۲۷ دی‌ماه را دریافت کرده بودند.

وضعیت روزنامه شرق

روزنامه شرق قبلا در مهرماه دادگاهی داشت که به سه اتهام علیه آن رسیدگی شد.

یک اتهام مربوط به شکایت حسین رضازاده و محسن پیرهادی، از نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران، از چاپ مطلبی در سالنامه شرق درباره «پشت پرده» انتخاب شهردار تهران در شورای شهر بوده‌است.

مورد دیگر هم به شکایت جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی از این روزنامه به اتهام نشر اکاذیب مربوط می‌شده‌است.

هیات منصفه دادگاه مطبوعات در مورد شکایت دو نماینده شورای اسلامی شهر تهران، مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه «شرق» را مجرم شناخته و مستحق تخفیف ندانسته اما در ارتباط با شکایت جواد کریمی قدوسی تبرئه کرده‌بود.

شاکی دیگر روزنامه شرق مدعی‌العموم بوده است که گزارش این روزنامه را در مورد وضعیت اردوگاه ترک اعتیاد شفق و مرگ تعدادی از معتادان در آن «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «بزرگ‌نمایی» دانسته‌بود. هیات منصفه مطبوعات روزنامه شرق را در این مورد هم مجرم شناخته‌بود.

روزنامه شرق، با گرایش اصلاح‌طلبی، از شهریور ماه ۱۳۸۲ به مدیرمسئولی مهدی رحمانیان انتشار خود را آغاز کرد و از آن زمان بارها توقیف و مجدداً انتشار یافته‌است.

XS
SM
MD
LG