لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

اوباما مصوبه کنگره برای ساخت خط لوله نفت بین آمریکا و کانادا را وتو کرد


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه پنجم اسفند مصوبه کنگره برای ساخت خط لوله انتقال نفت از کانادا به آمریکا را وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کنگره آمریکا قصد داشت با تصویب این طرح و ارسال آن برای رییس جمهوری،‌ باراک اوباما را زیر فشار بگذارد تا مجبور به تایید این طرح، موسوم به خط لوله نفت «کی‌استون اکس‌ال» شود.

اما آقای اوباما گفته است در حالی که وزارت امور خارجه در حال بررسی جوانب امنیتی، ایمنی و محیط زیستی ساخت چنین خط لوله‌ای برای منافع ملی آمریکاست، تصویب این طرح به معنای «دور زدن» این روند است و به همین دلیل آن را وتو می‌کند.

اندکی بعد از آن‌که کاخ سفید خبر وتوی این مصوبه را اعلام کرد، سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا گفت که تلاش خواهند کرد تا پیش از سوم مارس، وتوی رییس جمهوری را باطل کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بعید است که کنگره بتواند وتوی رییس جمهوری را باطل کند چون این طرح در مجلس نمایندگان با ۲۷۰ رای مثبت در مقابل ۱۵۲رای منفی و در سنا با ۶۲ رای در مقابل ۳۶ رای به تصویب رسیده است و کنگره برای رد وتوی رییس جمهوری نیاز به دو سوم آراء دارد.

جمهوریخواهان استدلال می‌کنند که احداث این خط لوله ۱۱۷۹ مایلی یا تقریبا دو هزار کیلومتری، برای اشتغال‌زایی و استقلال انرژی آمریکا لازم است اما طرفداران محیط زیست به شدت با آن مخالف هستند و بحث‌های زیادی درباره این طرح از سال ۲۰۱۰ در جریان بوده است.

بر اساس این طرح، ساخت خط لوله یاد شده، منابع نفت خام سنگین را در «آلبرتا» در شمال شرق کانادا به خط لوله موجود در «نبراسکا» متصل می‌کند و شرکت انرژی «ترانس کانادا» را قادر خواهد ساخت تا روزانه ۸۳۰ هزار بشکه نفت را به پالایشگاه‌های موجود در تگزاس و مناطق مرکزی آمریکا برساند.

هواداران محیط زیست بهره‌برداری و استخراج ذخایر نفت خام سنگین را مخرب محیط زیست می‌دانند.

XS
SM
MD
LG