لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

ابتکار: آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها اثبات شد


معصومه ابتکار
معصومه ابتکار

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، روز یک‌شنبه ۳۰ شهریور، خبر داد که گزارش نهایی این سازمان درباره بنزین تولید شده پتروشیمی، در یک جلد کتاب به مجلس و دولت ارائه و براساس این گزارش آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها طبق اسناد «اثبات» شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، معصومه ابتکار تصریح کرد: «در این رابطه طبق بررسی‌های انجام شده آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها اثبات شده و جای هیچ شکی نیست لذا باید کلا از چرخه سوخت کشور حذف شود.»

ایران تا سال ۱۳۸۸، میزان ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زاست و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

به گفته خانم ابتکار، گزارش نهایی سازمان حفاظت از محیط زیست درباره بنزین پتروشیمی در یک جلد کتاب، با تمام پیوست‌ها و مستندات به مجلس و دولت داده شده‌است.

وی تاکید کرد: «ما تمام اقدامات لازم را انجام دادیم و در حال حاضر منتظر رای نهایی مجلس هستیم که تا کنون با تاخیر مواجه بوده‌است.»

پیش از علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از کمیسیون بهداشت مجلس خواسته بوده تا گزارشی درباره کیفیت بنزین پتروشیمی تهیه کند.
با وجود وعده حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، درباره آماده شدن این گزارش تا تاریخ ۱۴ تیرماه، تاکنون این گزارش ارائه نشده‌است.

سازمان حفاظت محیط زیست همچنین ۱۴ مرداد اسناد و مدارک «آلوده بودن بنزین تولید پتروشیمی» را به دادگاه شکایت سه وکیل دادگستری از وزیر سابق نفت ارائه کرده بود.

مصطفی ترک همدانی، پیمان حاج محمود عطار و علیرضا دقیقی سه وکیل دادگستری، ۱۱ خرداد، با حضور در دادسرای کارکنان دولت از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد، به اتهام تولید بنزین «آلوده» در زمان وزارتش شکایت کردند.

این وکلا روز یکشنبه، ۹ شهریور اعلام کردند که آقای میرکاظمی در ارتباط با این پرونده به دادسرا احضار شده‌است.

مسعود میرکاظمی، متقابلا از این سه وکیل دادگستری به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به رئیس قوه قضائیه شکایت کرده‌است.

خانم ابتکار ۹ شهریور گفته بود که سازمان حفاظت محیط زیست شاکی پرونده بنزین‌های «آلوده» نیست اما به عنوان مطلع تمام اسناد و مدارک لازم را تحویل دادگاه داده‌است.

توزیع بنزین پتروشیمی از ماه‌های ابتدایی دولت حسن روحانی متوقف شده و به گفته مسئولین دولتی در حال حاضر در تهران، کرج، اراک و تبریز از بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود و تا پایان آذر ۸ کلانشهر دیگر به این شهرها اضافه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG