لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

سودان مراکز فرهنگی ایران را به دلیل «اشاعه فرهنگ شیعه» تعطیل کرد


سودان از ایران خواسته تا سه مرکز فرهنگی خود در این کشور را تعطیل کند
سودان از ایران خواسته تا سه مرکز فرهنگی خود در این کشور را تعطیل کند

دولت سودان روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، از جمهوری اسلامی ایران خواست تا مراکز فرهنگی‌اش در این کشور را تعطیل کند و به گردانندگان این مراکز ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

خبرگزاری رویترز از اخراج وابسته فرهنگی سفارت ایران و «دیگر دیپلمات‌ها»ی ایرانی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منبعی آگاه که خواسته ناشناس بماند در توضیح این خبر گفته است که مقامات رسمی سودان کاردار سفارت ایران در خارطوم را فراخوانده و این حکم را به او ابلاغ کرده‌اند.

بر مبنای این حکم سه مرکز فرهنگی ایران در خارطوم، پایتخت سودان، تعطیل خواهند شد و دیپلمات‌های مسئول سه روز فرصت خواهند داشت تا خاک سودان را ترک کنند.

بنا به گفته این منبع آگاه، سودان این تصمیم را در پی افزایش تلاش‌های این مراکز فرهنگی «در اشاعه و گسترش فرهنگ شیعه» گرفته‌ است.

با این حال خبرگزاری رویترز ارتباط تعطیلی این مراکز با اشاعه فرهنگ شیعه از سوی جمهوری اسلامی را «گمانه‌زنی» رسانه‌های سودان دانسته و می‌گوید هنوز هیچ مقام رسمی این امر را تایید نکرده است.

خارطوم و تهران در سال‌های اخیر روابط گرم و دوستانه‌ای داشته‌اند و بنا به گفته خبرگزاری فرانسه، ایران یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان سلاح سودان بوده است.

سودان و ایران هر دو از حامیان اصلی گروه حماس نیز به شمار می‌روند.

در سال‌های اخیر چندین بار کشتی‌های جنگی ایرانی در بندر‌های سودان پهلو گرفته‌اند و به این کشور سلاح و مهمات رسانده‌اند. ایران همواره ادعا کرده که این تسلیحات برای جنگ با دزدان دریایی به سودان فرستاده می‌شود، اما اسرائیل سودان را متهم کرده که به ایران اجازه می‌دهد از طریق این کشور برای حماس سلاح بفرستد. اتهامی که سودان آن را رد کرده است.

روزنامه کویتی الوطن نیز سال گذشته اعلام کرده بود که ایران حضور نظامی خود در سودان را افزایش داده و به ارتش این کشور آموزش‌های نظامی می‌دهد.

یک تحلیل‌گر سودانی در تحلیل این خبر به خبرگزاری فرانسه گفته است که احتمالا سودان این تصمیم را به دنبال فشار از سوی ریاض گرفته است.

عربستان در سال جاری با قطع دسترسی این کشور به سیستم بانکی سعودی و توقف تعاملات بانکی، فشار زیادی بر اقتصاد سودان وارد کرده است.

XS
SM
MD
LG