لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

یونسی: اگر به من باشد شیر و خورشید را جایگزین هلال احمر می‌کنم


علی یونسی، دستیار ارشد حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی.
علی یونسی، دستیار ارشد حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی.
علی یونسی، دستیار ارشد حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، در یک نشست خبری در شیراز این‌گونه اظهار نظر کرد که شیر و خورشید در پرچم سابق ایران «نماد حضرت علی و حضرت محمد» است و پیشنهاد کرد که نماد شیر و خورشید جایگزین نماد هلال احمر شود.

خبرگزاری ایسنا روز یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت گزارش داد که علی یونسی طی یک سخنرانی در سفر دو روزه خود به شیراز گفته‌است: «عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما این‌گونه نیست. شیر نماد حضرت علی و خورشید نماد حضرت محمد است و تنها تاجش مربوط به شاه بود.»

وی که شامگاه شنبه سخن می‌گفته افزوده‌است: «اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم.»

صحبت‌های آقای یونسی درباره استفاده از نشان شیر و خورشید به جای هلال احمر، واکنش‌های شدیدی در بین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر حسین سید نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از انتقادات نمایندگان در جلسه روز یک‌شنبه این کمیسیون خبر داده و گفته است که نمایندگان «اینگونه اظهار‌نظرها را به شدت محکوم و رد کردند.»

گذشته از نمایندگان، رسانه‌های مرتبط با جناح اصولگرا نیز به صحبت‌های دستیار ویژه حسن روحانی و وزیر اطلاعات دولت خاتمی، واکنش نشان داده‌اند.

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان در سرمقاله امروز دوشنبه این روزنامه اظهارات آقای یونسی را «عجیب و بی‌پایه و اساس» خوانده است.

ایران در تاریخ ۱۳ شهریور ۵۹ اعلام کرد که به جای نشان «شیر و خورشید سرخ» در نماد «جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران» می‌خواهد همچون دیگر کشورهای اسلامی از نشان «هلال احمر» استفاده کند و پس از این تصمیم نام این بنیاد نیز به «جمعیت هلال احمر ایران» تغییر پیدا کرد.

پس از این تغییرات، «فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر» اعلام کرد که حق استفاده از نشان شیر و خورشید سرخ همواره به شکل انحصاری در اختیار ایران است و این کشور هرگاه بخواهد می‌تواند مجدداً از این نشان استفاده کند. بنا بر قوانین بین‌الملل این نشان به لحاظ حقوقی کاملا برابر با صلیب سرخ و هلال احمر است.

انتقاد کیهان به اظهارات یونسی در مورد «حکومت بنی‌اسرائیل»

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در مؤسسه کیهان، در سرمقاله این روزنامه هم‌چنین به بخش دیگری از سخنرانی علی یونسی در شیراز انتقاد داشته است.

سخنرانی آقای یونسی در جمع کلیمیان و در کنیسه‌ای در شهر شیراز برگزار می‌شد و آقای شریعتمداری می‌گوید که بخش اعظم صحبت‌های علی یونسی هیچ «ارتباطی با هموطنان یهودی» نداشته است.

به گزارش کیهان، در این سخنرانی آقای یونسی به «نزدیکی حکومت بنی‌اسرائیل به اصلاح‌طلبان» اشاره کرده است و آقای شریعتمداری از او می‌پرسد که بنی اسرائیل در کجا کره زمین «حکومت تشکیل داده‌اند که غیراز آقای یونسی هیچ دیارالبشر دیگری از آن خبر ندارد؟» و سپس نتیجه می‌گیرد که این حکومت بنی‌اسرائیل همان حکومت اسرائیل است و آقای یونسی با این صحبت‌ها این حکومت را «به رسمیت شناخته است.»
XS
SM
MD
LG