لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی در راه است


آخرین اسکناس درشت چاپ شده توسط بانک مرکزی٬ اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که تیرماه ۱۳۸۹ رونمایی شد.
آخرین اسکناس درشت چاپ شده توسط بانک مرکزی٬ اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که تیرماه ۱۳۸۹ رونمایی شد.
مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از انتشار اسکنا‌سهای ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی در آینده خبر داد و گفت چاپ این اسکناس‌ها پس از صدور مجوز از سوی وزارت اقتصاد انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ مجید صنیعی روز یکشنبه٬ ۱۳ اسفندماه گفت که نیاز به اسکناس ۲۰ هزار تومانی توسط بانک مرکزی اعلام شده و جامعه به شرایطی رسیده است که به این اسکناس درشت نیاز دارد.

وی توضیح داد: «طرح‌هایی برای پشت و روی اسکناس‌ها مشخص شده و زمانی که مورد تصویب نهایی قرار گیرد و وزارت اقتصاد مجوز دهد٬ ابتدا اسکنا‌س‌های ۲۰۰ هزار ریالی منتشر شده و پس از آن به فاصله زمانی حدود دو سال در مورد اسکناس‌های ۵۰۰ هزار ریالی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

رسانه‌های ایران خردادماه سال جاری از قول دبیرکل بانک مرکزی از انتشار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی در آینده خبرداده بودند.

روزنامه ابتکار هشتم خردادماه گزارش کرده بود که محمود احمدی توضیح داده است که «بانک مرکزی با ارائه اعداد و ارقام به مجلس و سایر مراجع٬ نیاز به اسکناس درشت‌تر را مطرح کرده است» و این نهادها نیز «مخالف این موضوع نیستند».

در حالی که دبیرکل بانک مرکزی آن زمان سال هزینه چاپ هر قطعه اسکناس را «۵۰ تومان» اعلام کرده بود٬ مدیرکل سازمان تولید اسکناس روز یکشنبه اظهار کرد که چاپ هر اسکناس حدود «۶۸ تا ۷۰ تومان» هزینه دارد.

به گفته مجید صنیعی در حال حاضر پیشنهاد طرح اسکناس ۲۰ هزار تومانی توسط چاپخانه به بانک مرکزی داده شده که شامل «رنگ٬ قالب٬ اندازه و طرح پشت و روی اسکناس و سناریوهای مختلف» است.

آقای صنیعی همچنین اعلام کرده است که پس از انتشار و عرضه اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی٬ ایران چک ۵۰ هزار تومانی همچنان منتشر خواهد شد زیرا به گفته وی «بودجه سال گذشته و سال جاری چاپ و انتشار چک پول ۵۰ هزار تومانی قانونی است».

آخرین اسکناس درشت چاپ شده توسط بانک مرکزی٬ اسکناس ۱۰ هزار تومانی است که تیرماه ۱۳۸۹ رونمایی شد.
XS
SM
MD
LG