لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

واکنش آمریکا و سازمان‌های حقوق بشری به مرگ ستار بهشتی


طبق گزارش‌ها ستار بهشتی پس از بازداشت توسط پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی»، زیر شکنجه جان خود را از دست داده است.
طبق گزارش‌ها ستار بهشتی پس از بازداشت توسط پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی»، زیر شکنجه جان خود را از دست داده است.
در حالی که ایالات متحده و سازمان دیدبان حقوق بشر از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا درباره مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، تحقیق کند، سه سازمان حقوق بشری دیگر نیز مرگ این وبلاگ‌نویس «در زندان» را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، ۱۹ آبان‌ماه در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از مرگ ستار بهشتی، اعلام کرد که آمریکا از شنیدن خبر مرگ این وبلاگ‌نویس که گفته می‌شود زیر شکنجه در زندان کشته شده، «وحشت‌زده» شده است.

وی تأکید کرد: «ستار بهشتی به دلیل ابراز عقاید سیاسی خود در فضای مجازی بازداشت شده بود.»

خانم نولند در ادامه اظهار کرد که ایالات متحده نیز همراه با جامعه بین‌الملل از دولت ایران می‌خواهد تا در خصوص مرگ ستار بهشتی تحقیق کرده و افرادی که مسئول این واقعه بودند را به پاسخ‌گویی وادارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به گزارش‌های منتشر شده در خصوص آزار و اذیت خانواده آقای بهشتی، خواستار توقف فوری این اقدامات شد.

به گزارش برخی وب‌سایت‌ها، ستار بهشتی، ‌وبلاگ‌نویس منتقد، ۳۵ ساله‌ای بوده است که حدود ۱۰ روز پیش توسط پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی» موسوم به پلیس فتا بازداشت شده و سپس زیر شکنجه جان خود را از دست داده است. برخی گزارش‌ها نیز از قول روابط عمومی بهشت زهرا، حاکی از دفن او در رباط کریم تهران است.

در کنار وزارت خارجه آمریکا، سازمان دیدبان حقوق بشر نیز ۱۹ آبان‌ماه خواستار تحقیق در خصوص دلیل مرگ ستار بهشتی شد.

اریک گولدشتاین، معاون دبیر بخش خاورمیانه این سازمان، گفت: «در چهار سال گذشته ده‌ها تن» در ایران بازداشت شده‌اند که به گفته وی برخی از آنها «هیچ‌گاه نباید به زندان می‌رفتند». وی افزود این وظیفه جمهوری اسلامی، از جمله «مقام‌های ارشد زندان و قوه قضائیه» است تا به سرعت در خصوص این واقعه تحقیق کرده و بانیان این حادثه را مجازات کند.

مقام‌های قضایی و انتظامی ایران تاکنون درباره سرنوشت ستار بهشتی سکوت کرده‌اند، اما نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران می‌گوید «در صورت ضرورت» پرونده این وبلاگ‌نویس در این کمیسیون بررسی می‌شود.

در روزهای گذشته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران نیز به خبر مرگ ستار بهشتی واکنش نشان داده‌ و بیانیه‌های جداگانه منتشر کرده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (در پاریس) و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (در اتریش)، ۱۹ آبان‌ماه با اشاره به مرگ ستار بهشتی گفت: «ما توجه گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و گزارشگر ویژه شکنجه را به وضعیت وخیم زندانیان ایرانی تحت یک رژیم به شدت بی‌رحم جلب می‌کنیم.»

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نیز ۱۹ آبان‌ماه با انتقاد از مرگ ستار بهشتی، گفت: «جامعه بین‌الملل باید به صورت ویژه به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران توجه کند. این موضوع به معنای واقعی کلمه، مسئله مرگ و زندگی است.»
XS
SM
MD
LG