لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

در حملات نیروهای سوری به حومه دمشق «دستکم ۴۳ تن کشته شده‌اند»


انفجاری در دمشق، هشتم تیرماه ۱۳۹۱
انفجاری در دمشق، هشتم تیرماه ۱۳۹۱
در حالی که شماری از کشورهای غربی و عربی خود را برای نشست ژنو به منظور حل بحران سوریه آماده می‌کنند، گزارش‌ها حاکی است که در اثر حملات نیروهای نظامی به مناطقی در حومه دمشق در ۴۸ ساعت گذشته، «دستکم ۴۳ تن»، کشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا است اعلام کرده است که به دنبال بمباران روز پنجشنبه، هشتم تیرماه، شهر دوما که در حومه دمشق واقع شده است، «۴۱ تن»، از جمله «سه کودک و پنج عضو یک خانواده» کشته شده‌اند.

این سازمان افزوده است که در روز جمعه، نهم تیرماه، نیز دستکم دو تن دیگر کشته شده‌اند.

کمیته محلی هماهنگ کننده اعتراض‌ها در سوریه شمار کشته‌شدگان حملات روز پنجشنبه دوما را «۵۹ تن» اعلام کرده است.

یک فعال سوری که نخواست نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری، گفته است که بمباران شهر دما در طول روز پنجشنبه ادامه داشته و در اثر آن مردمی که در خانه‌های خود پناه گرفته بودند، کشته شده‌اند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که قرار بر این است ۳۱ تیرماه قرار بر این است نشستی به منظور بررسی بحران سوریه در ژنو برگزار شود.

قرار بر این است که کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت و وزرای خارجه عراق، کویت، قطر در این نشست حضور داشته باشند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، روز پنجشنبه، در گفت‌و‌گویی با تلویزیون دولتی ایران، هرگونه تدبیر خارجی برای حل و فصل مناقشه سوریه را رد کرد و گفت: «هیچ‌کس به اندازه ما سوری‌ها به وضعیت سوریه آگاه نیست، بنابراین ماه هیچ هر راه حل خارجی‌ای را، فارغ از محتوای آن، نمی‌پذیریم.»

آقای اسد در این مصاحبه همچنین «شورشیان» را متهم کرد که موجب شکست طرح صلح کوفی‌عنان شده‌اند و افزود که دولت او وظیفه دارد «تروریست‌ها» را از میان بردارد.

۱۶ ماه آغاز ناآرامی‌های سوریه می‌گذرد. سازمان ملل متحد می گويد، در این مدت دستکم ۱۰ هزار تن در سوریه کشته شده‌اند.

این در حالی است که معترضان سوری می‌گویند در این مدت «بیش از ۱۴ هزار تن» قربانی‌ خشونت‌ها شده‌اند.
XS
SM
MD
LG