لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

کارلوس فوئنتس، خالق «آئورا»، درگذشت


کارلوس فوئنتس- ۲۰۰۸
کارلوس فوئنتس- ۲۰۰۸
کارلوس فوئنتس، نویسنده برجسته و نام‌آشنای آمریکای لاتین و خالق آثاری چون «آئورا» و «پوست انداختن»، روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، و در ۸۳ سالگی درگذشت.

این نویسنده مکزیکی در طول شش دهه فعالیت هنری خود بیش از ۶۰ اثر شامل رمان، داستان کوتاه، یادداشت، فیلمنامه و نمایشنامه، منتشر و چندین جایزه ادبی معتبر جهانی از جمله جایزه سروانتس را از آن خود کرد.

وی به نسل نویسندگانی تعلق داشت که توانستند توجه مردم جهان را به ادبیات آمریکای لاتین جلب کنند، نسلی که نویسندگانی چون گابریل گارسیا مارکز کلمبیایی و ماریو بارگاس یوسا از پرو از نمایندگان آن هستند.

کارلوس فوئنتس از والدینی مکزیکی و در پاناما متولد شد. پدرش دیپلمات بود، پیشه‌ای که بعدها کارلوس فوئنتس نیز آن را دنبال کرد.

دوران کودکی فوئنتس در آمریکای لاتین گذشت و پس از آن برای تحصیل به واشینگتن رفت و تا ۱۶ سالگی در آمریکا اقامت کرد. به گفته خودش، در آمریکا بود که تصمیم گرفت نویسنده شود.

نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه فوئنتس سال ۱۹۵۴ منتشر شد و سال ۱۹۵۸ نیز وی نخستین رمان خود با عنوان «جایی که هوا صاف است» را منتشر کرد.

از دیگر آثار وی که به زبان فارسی نیز منتشر شده است می‌توان به «پوست انداختن»، «مرگ آرتمیو کروس»، «آسوده‌خاطر»، «آب سوخته»، «سَر هیدرا» و «آئورا» اشاره کرد.

وی از نویسندگان سبک «رئالیسم جادویی» بود. در این سبک تمامی صحنه‌ها و وقایع عادی است، اما یک یا چند عنصر جادویی و غیرطبیعی نیز در فضا حضور دارد. گابریل گارسیا مارکز و هاروکی موراکامی دیگر نویسندگانی هستند که این سبک را دنبال می‌کنند.

آقای فوئنتس که دکترای افتخاری دانشگاه‌هایی چون هاروارد، کمبریج، لس‌آنجلس و کالیفرنیا را در کارنامه خود دارد، همواره در عرصه سیاسی فعال بود و از منتقدان دولت مکزیک و آمریکا به شمار می‌رفت. وی در دورانی نیز سفیر مکزیک در فرانسه و اسپانیا بود.

زندگی شخصی کارلوس فوئنتس با وقایع تلخی همراه بود. سال ۱۹۹۹ پسر خود را که به بیماری هموفیلی دچار بود از دست داد و سال ۲۰۰۵ نیز دختر وی بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت. از وی یک فرزند دختر از ازدواج نخستش باقی است.

به گفته رسانه‌های محلی مکزیک، کارلوس فوئنتس روز سه‌شنبه در بیمارستانی در مکزیکو‌سیتی و بر اثر خون‌ریزی داخلی از دنیا رفت.

روسای جمهور مکزیک و فرانسه به همراه سلمان رشدی و ماریو بارگاس یوسا پس از انتشار خبر مرگ فوئنتس نسبت به وی ادای احترام کرده‌اند.

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده مشهور پرویی، در پیامی گفته است: «فوئنتس حجم عظیمی اثر ادبی برجای گذاشته که شاهد روشنی است بر تمام مشکلات سیاسی و واقعیات فرهنگی دوران ما.»
XS
SM
MD
LG