لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

دیپلمات‌‌ها: ایران بر تعداد سانتریفیوژهای سایت فردو افزوده است


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
مذاکرات هسته‌ای یک‌روزه نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی روز جمعه، سوم شهریورماه، در وین آغاز شده است که شماری از دیپلمات‌های حاضر در وین اعلام کرده‌اند که ایران بر تعداد سانتریفیوژهای فردو افزوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چندین دیپلمات‌ در وین روز پنج‌شنبه، دوم شهریورماه، اظهار کردند که جمهوری اسلامی سانتریفیوژهای بیشتری در تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو، در نزدیکی قم، نصب کرده‌ و یکی از این منابع شمار این سانتریفیوژها را «صدها دستگاه» اعلام کرده است.

یکی از دیپلمات‌های حاضر در وین با اشاره به این که به باور آنها ایران به نصب سانتریفیوژ در فردو ادامه می‌دهد، تأکید کرده است که سانتریفیوژهایی که به تازگی نصب شده‌اند هنوز غنی‌سازی را آغاز نکرده‌اند.

یک دیپلمات دیگر به رویترز گفته است که به نظر می‌رسد ایران نصب دو آبشار سانتریفیوژ‌ را، با ظرفیت ۱۷۴ سانتریفیوژ در هر آبشار، به پایان رسانده است.

به نوشته رویترز، در صورت صحت این ماجرا، این دو آبشار به مجموعه شش آبشاری که پیشتر در فردو نصب شده‌اند اضافه می‌شود. رویترز تأکید کرده است که از شش آبشار نصب شده در فردو، چهار آبشار به غنی‌سازی اورانیوم مشغول هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که روز جمعه دور تازه گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای یک‌روزه نمایندگان ایران و آژانس بر سر برنامه هسته‌ای ایران در وین آغاز شد، مذاکراتی که مدیر کل آژانس گفته است که نسبت به آن خوش‌بین نیست.

با این‌ حال روز جمعه، سوم شهریور، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، پیش از ورود به محل برگزاری گفت‌و‌گوها، اعلام کرد که انتظار دارد این گفت‌و‌گوها با پیشرفت همراه باشند.

هرمن ناکارتس، معاون دبیرکل آژانس و رئیس هیئت مذاکره‌کننده با ایران، نیز روز جمعه گفت که هدف از برگزاری این گفت‌و‌گوها دستیابی توافقی با ایران بر سر نحوه شفاف‌سازی درخصوص امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

آقای ناکارتس همچنین تأکید کرد که هیئت مذاکره‌کننده آژانس در جریان این گفت‌و‌گوها بار دیگر درخواست بازدید از سایت پارچین را مطرح خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان تحقیق بر روی سایت نظامی پارچین در ایران است و اعلام کرده است که تصاویر ماهواره‌ای احتمال عملیات پاکسازی و خاک‌برداری در این منطقه را نشان می‌دهند و به همین دلیل باید در این زمینه تحقیق شود.

ایران در مقابل می‌گوید پارچین نه سایت هسته‌ای، که سایت نظامی است، و هیچ کار پاکسازی‌ای نیز در آن صورت نگرفته است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در این خصوص شده است.

با این‌ حال ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است و دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG