لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

فرمانده بسیج: اتحادیه اروپا غلط می‌کند در ایران دفتر بزند


محمدرضا نقدی٬ رییس سازمان بسیج مستضعفین
محمدرضا نقدی٬ رییس سازمان بسیج مستضعفین
به دنبال تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در خصوص ایجاد دفتر نمایندگی در تهران٬ رییس سازمان بسیج مستضعفان ضمن ابراز مخالفت شدید با این مسئله، اتحادیه اروپا را «بدتر از چارپایان» دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ محمدرضا نقدی روز پنجشنبه٬ ۱۴ فروردین‌ماه در سخنانی در رشت با اعلام این‌که «اتحادیه اروپا غلط می‌کند در تهران دفتر بزند»٬ گفت: «اتحادیه اروپا مصداق این آیه قرآن است که فرمود از چارپایان بدتر هستند.»

وی با حمله به اتحادیه اروپا اظهار داشت: «همجنس‌بازان مانند حیوانات آمیزش می‌کنند، در خصوص مواد مخدر نیز چندین برابر افزایش تولید داده و با قیمت پایین در اختیار جوان قرار می‌دهند، سپس در قطعنامه می‌گویند حق ندارید قاچاقچیان را اعدام کنید و همجنس‌بازان را آزاد کنید و می‌گویند بیایند در ایران دفتر بزنند، شما غلط می‌کنید که در ایران دفتر بزنید».

در همین حال روز پنجشنبه آیت‌الله مکارم شیرازی٬ از مراجع تقلید شیعه نیز در واکنش به این قطعنامه٬ اظهار داشت: «اتحادیه اروپا طرح ۲۰ ماده‌ای را ارائه کردند که طبق آن اعضای این اتحادیه به ایران سفر کنند و بتوانند با مجرمان فتنه ۸۸ ملاقات کنند. هنوز قضیه هسته‌ای ما تمام نشده٬ آن‌ها چنین بساطی به پا کرده‌اند که باید به شدت مراقب بود.»

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا روز ۱۲ فروردین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» تصویب کرد و از جمله از اتحادیه اروپا خواست که تا پایان سال جاری میلادی در تهران دفتر نمایندگی افتتاح کند.

در این قطعنامه بر آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله فعالان حقوق بشر٬ فعالان سیاسی٬ کارگری و بازداشت‌شدگان مرتبط با اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ تاکید شده است.

پیشتر در گزارش‌هایی آمده بود که در جریان سفر کاترین اشتون٬ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران گفت‌و‌گوهایی درباره تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران صورت گرفته است.

با این‌حال، مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت خارجه ایران روز ۲۰ اسفند پارسال این گزارش‌ها را رد کرد و گفت: «درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در سفر خانم اشتون به تهران بحثی مطرح نشد.»

تصویب پیش‌نویس قطعنامه «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» واکنش‌های منفی‌ از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به همراه داشت.

علاءالدین بروجردی٬ رییس این کمیسیون روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان٬ گفت که «پارلمان اروپا در عالم اوهام سیر می‌کند» و افزود: «مسائل مطرح شده در کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ دخالت آشکار در امور داخلی ایران بوده و مردود و محکوم است.»

حسین نقوی حسینی٬ سخنگوی کمیسیون نیز تاکید کرده است که هدف اتحادیه اروپا از تاسیس دفتر در ایران «آشوب‌گری» است٬ اما در عین حال خاطرنشان کرده است: «اگر تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران بر اساس احترام متقابل و رفتارهایی در چارچوب و اصول روابط بین‌المللی و دیپلماتیک باشد٬ ما استقبال می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رسمی مجلس٬ خانه ملت٬ محمدصالح جوکار٬ دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز روز پنجشنبه گفت که دفتر اتحادیه اروپا در تهران «هیچ‌ کاری جز جاسوسی انجام نخواهد داد».

وی همچنین با اشاره به تاکید دیدار هیات‌های اروپایی با بازداشت‌شدگان سال ۸۸ افزود: «این موضوع نشان می‌هد اروپایی‌ها جز فتنه‌انگیزی در کشورمان کاری ندارند.»

در پیش‌نویس قطعنامه کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا به طور مشخص و تنها به دیدار با زندانیان اعتراض‌های سال ۸۸ اشاره نشده٬ بلکه تاکید شده است که همه هیات‌های نمایندگی اتحادیه اروپا که به ایران می‌روند باید متعهد شوند که با مخالفان سیاسی و فعالان جامعه مدنی دیدار کرده و به زندانیان سیاسی دسترسی داشته باشند.
XS
SM
MD
LG