لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

مجلس نمایندگان آمریکا خواهان آزادی کشیش زندانی در ایران شد


سعید عابدینی نوکیش‌ مسیحی‌‌ ایرانی-‌آمریکایی٬ مهرماه ۱۳۹۱ در ایران بازداشت شد.
سعید عابدینی نوکیش‌ مسیحی‌‌ ایرانی-‌آمریکایی٬ مهرماه ۱۳۹۱ در ایران بازداشت شد.
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه حکومت ایران را به نقض حقوق اقلیت‌های دینی محکوم کرد و خواهان آزادی سعید عابدینی٬ کشیش ایرانی- آمریکایی زندانی در ایران شد. هم‌زمان یک مرکز غیرانتفاعی در آمریکا نیز کمپینی برای آزادی آقای عابدینی به راه انداخته است.

روز چهارشنبه٬ ۲۹ آبان‌ماه٬ کریس اسمیت٬ نماینده نیوجرسی در مجلس نمایندگان٬ با ارائه قطعنامه ۱۴۷ درباره بازداشت سعید عابدینی در ایران در حضور کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان٬ بازداشت سعید عابدینی در ایران را نمونه‌ای از نقض حقوق بشر دانست و تاکید کرد که ایران به عنوان امضا‌کنندگان میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی باید به تعهدات خود پایبند باشد.

وی ضمن درخواست از ایران برای آزادی این کشیش ایرانی-‌آمریکایی٬ از دولت آمریکا خواست تا برای آزادیشهروند خود تلاش بیشتری کند. این قطعنامه بدون رای مخالف به تصویب کمیته روابط خارجی رسید.

سعید عابدینی، نوکیش‌ مسیحی‌‌ است که مهرماه ۱۳۹۱ در ایران بازداشت و پس از آن به اتهام «تشکیل و راه‌اندازی کلیساهای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت ملی»٬ از سوی دستگاه قضایی ایران به هشت سال حبس محکوم شد.

خانواده او تاکید دارند که آقای عابدینی به قصد «دیدار با خانواده و تاسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود و نه مسئله دیگری.

به گفته خانواده آقای عابدینی او که پیشتر در زندان اوین نگهداری می‌شد٬ اکنون به زندان رجایی شهر منتقل شده و با زندانیانی که به اتهام «قتل» به زندان افتاده‌اند٬ هم ‌سلولی است. خانواده‌اش در مورد وضعیت سلامت او ابراز نگرانی کرده‌اند.

روز چهارشنبه٬ در کنار کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان٬ «مرکز آمریکایی قانون و عدالت» نیز با به راه اندازی کمپینی خواهان آزادی سعید عابدینی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این مرکز غیرانتفاعی که مقرش در واشینگتن است٬ کمپینی توییتری برای برقرار ارتباط با حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران و محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه جمهوری اسلامی به راه انداخته تا آنان را تشویق به آزادی سعید عابدینی کند.

مرکز آمریکایی قانون و عدالت می‌گوید ساعاتی پس از به راه افتادن این کمپین٬ بیش از هزار و ۴۰۰ توییت در ارتباط با سعید عابدینی از سوی کاربران توییتر بر روی صفحه توییتر حسن روحانی و محمدجواد ظریف منتشر شد.

آمریکا تا کنون بارها خواهان آزادی سعید عابدینی شده است. در همین زمینه هفته گذشته سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای از دولت ایران خواست تا سعید عابدینی و سایر افرادی را که به خاطر عقاید مذهبیشان در زندان هستند٬ آزاد کند.

پارلمان اروپا نیز اواسط مهرماه خواستار آزادی آقای عابدینی شد و در عین حال سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نیز تا کنون بارها این خواسته را مطرح کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG