لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

دور دوم مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در بغداد بدون اعلام نتیجه پایان یافت


مذاکرات هسته‌ای در بغداد- سوم خردادماه ۱۳۹۱
مذاکرات هسته‌ای در بغداد- سوم خردادماه ۱۳۹۱
خبرگزاری‌های ایران از پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای در بغداد بدون اعلام نتیجه خبر داده‌ و گفته اند این گفت‌و‌گوها در حالی به اتمام رسیده که گروه ۵+۱ در خصوص بسته پیشنهادی ایران هنوز به جمع بندی نرسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اعلام پایان یافتن مذاکرات بغداد نوشته است که ایران ارزیابی خود از بسته پیشنهادی ۵+۱ را ارائه کرده است، اما شش قدرت جهانی هنوز نظر خود را در خصوص پیشنهاد ایران ارائه نکرده‌اند.

گزارش ها حاکی است که سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی خبری در روز پنجشنبه برگزار کرده و جمع بندی خود را از مذاکرات ارائه کنند.

به فاصله کمی از برگزاری دور اول مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک در بغداد، رسانه های جمهوری اسلامی با رویکردی منفی به این گفت و گوها پرداخته و شانس کمی را برای دستیابی به توافق قائل شده اند.

خبرگزاری ایسنا در این زمینه به طور تلویحی آمریکا را مسوول شکست احتمالی مذاکرات دانسته و گفته است: به نظر می‌رسد «غرب، به ویژه آمریکا، تمایلی برای ارائه جمع‌بندی» در خصوص پیشنهاد ایران ندارد.

در جریان گفت‌وگوهای روز پنجشنبه، یکی از اعضای هیات ایران نیز به خبرگزاری رویترز گفت که طرف غربی «جو دشواری» در این گفت‌و‌گوها ایجاد می‌کند و آمریکا را عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات دانست.

وی در این خصوص توضیح داد: «آن‌چه که در (مذاکرات) استانبول مطرح شد جالب‌تر بود... ما فکر می‌کنیم آمریکا دلیل این‌ است که ۵+۱ نمی‌تواند به نتیجه برسد.»

این مقام ایرانی افزوده است: «۵+۱ بدون یک برنامه مشخص به بغداد آمده است و ما معتقدیم جو دشواری (بر مذاکرات) حاکم است.»

خبرگزاری مهر نیز که خبرنگار خود را به بغداد اعزام کرده در گزارشی آورده است: «نکته مهم در خصوص مواضع ۵+۱ در نشست بغداد آن است که این گروه از مواضع خود در استانبول که امیدوار کننده بود عقب نشینی کرده و اقدام متقابل را که در نشست استانبول توافق شده بود، رعایت نکرده‌اند.»

روز گذشته هر یک از طرفین گفت‌وگو در مذاکراتی که به گفته خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یک ساعت به طول انجامید، بسته پیشنهادی خود را به طرف مقابل ارائه کردند.

طرف غربی در بسته پیشنهادی خود خواستار توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران شده بود و در مقابل متعهد شده بود که تسهیلاتی نظیر ایزوتوپ‌های پزشکی و اجزای یدکی هواپیماهای مسافربری را در اختیار ایران قرار دهد و همچنین در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌هایی با ایران داشته باشد.

ایسنا گزارش داده است که ایران بسته ۵+۱ را «جزیی‌نگر» و «نامتوازن» خوانده است.

در مذاکرات روز چهارشنبه، ایران نیز بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد. به گزارش ایسنا این پیشنهاد شامل پنج محور هسته‌ای و غیر هسته‌ای است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این بسته را «متوازن» خوانده و تأکید کرده است که ایران بر مبنای «مذاکرات استانبول» و به طور «گام به گام» به گروه ۵+۱ پیشنهادهایی ارائه کرده است.

آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که در بسته پیشنهادی ایران با دیدار بازرسان سازمان ملل از مجموعه‌های نظامی‌ که از نظر غرب مشکوک به دنبال کردن ابعاد نظامی فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران است، موافقت شده است.

همچنین پس از مذاکرات روز چهارشنبه، یکی از اعضای هیات ایرانی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه بر لزوم «تجدید نظر» غرب در بسته پیشنهادی خود تأکید کرد و گفت که در حال حاضر «به حد کافی» زمینه‌های مشترکی برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات وجود ندارد.

یک مقام‌ آمریکایی نیز به آسوشیتدپرس گفته است که مذاکرات بغداد «به طور حتم پایان مذاکرات نیست».

غرب و اسرائیل تهران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز می‌خواند.
XS
SM
MD
LG