لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

آمریکا درباره نقض تحریم ایران توسط زیرگروه بورس فرانکفورت تحقیق می‌کند


دویچه بورزه اداره‌کننده بورس فرانکفورت است.
دویچه بورزه اداره‌کننده بورس فرانکفورت است.
شرکت آلمانی اداره کننده بازار بورس فرانکفورت٬ «دویچه بورزه»٬ روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا در خصوص احتمال نقض تحریم‌های ایران توسط یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت در حال تحقیق است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ «دویچه بورزه» روز ۱۳ فروردین‌ماه گفت که یک گروه تحقیقاتی از سوی دادستانی منطقه جنوبی نیویورک مامور بررسی اقدامات «کلیراِستریم بَنکینگ»٬ زیرمجموعه‌ دویچه بورزه٬ برای پولشویی به نفع ایران و نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شده‌ است.

به گفته این خبرگزاری، بر اساس اسنادی که در دست بررسی است٬ دادستانی در خلال این تحقیق‌ها٬ از جمله در حال مطالعه این امکان است که «کلیراستریم» در جریاناتی مرتبط با بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در پادگان دریایی ایالات متحده در بیروت٬ گام‌هایی به نفع ایران برداشته باشد.

در سال ۱۹۸۳ و در خلال جنگ‌های داخلی لبنان، یک حمله‌کننده انتحاری با کامیونی حامل مواد منفجره به مقر تفنگداران دریایی آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بیروت وارد شد و با ایجاد انفجار باعث کشته شدن ۲۴۱ نظامی آمریکایی شد.

گرچه در آن زمان سازمان جهاد اسلامی، از گروه‌های بنیادگرای شیعه، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت، اما برخی از گمانه‌زنی‌ها بر نقش ایران در این حمله تاکید می‌کرد؛ جمهوری اسلامی دست داشتن در این انفجار را رد کرده است.

سال ۲۰۰۷ دادگاهی در آمریکا ایران را موظف به پرداخت ۲.۶۷ میلیارد دلار غرامت به خانواده بازماندگان کرد.

روز چهارشنبه شرکت «دویچه بورزه» اعلام کرد در خصوص تحقیقاتی که در جریان است٬ در حال همکاری با دادستانی نیویورک است و در عین حال تاکید کرد که تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی است.

تحقیق درباره فعالیت‌های «کلیراستریم» در حالی در جریان است که این مجموعه بهمن‌ماه سال گذشته نیز به منظور خاتمه دادن به پرونده‌ای دیگر مرتبط با ایران مجبور به پرداخت غرامت ۱۵۲ میلیون دلاری شد.

آن زمان خزانه‌داری آمریکا «کلیراستریم» را متهم کرده بود که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ به ایران کمک کرده است تا با دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران٬ با ۲۶ کشور جهان ارتباط مالی برقرار کند.

«دویچه بورزه» همان زمان نیز این اتهام‌ها را رد و تاکید کرد که پرداخت غرامت به معنای پذیرفتن این اتهام‌ها نیست.

شرکت «دویچه بورزه» اداره کننده بورس فرانکفورت٬ یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بورس سهام جهان است.

«کلیراستریم» که به عنوان زیرمجموعه این شرکت در لوکزامبورگ واقع است٬ در حوزه نقل و انتقال‌ها و پرداخت‌های بانکی فعالیت می‌کند.
XS
SM
MD
LG