لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

ابتکار: شلیک به گوزن پارک پردیسان پیامی به سازمان محیط زیست بود


معصومه ابتکار می‌گوید طبق توافق با ستاد کل نیروهای مسلح٬ سلاح‌های غیرمجاز جمع‌آوری می‌شوند.
معصومه ابتکار می‌گوید طبق توافق با ستاد کل نیروهای مسلح٬ سلاح‌های غیرمجاز جمع‌آوری می‌شوند.
رئیس سازمان محیط زیست ایران می‌گوید کشتن گوزن پارک حفاظت‌شده پردیسان که ۲۸ دی‌ماه با شلیک گلوله رخ داد٬ «پیامی به سازمان محیط زیست» بوده و افزوده است: «از این پیام‌ها به محیط زیست ندهند که ما خودمان حاضریم به جای محیط زیست قربانی شویم.»

به گزارش وب‌سایت «خبرآنلاین»٬ معصومه ابتکار اول بهمن‌ماه در خصوص کشته شدن گوزن زرد نر ایرانی گفت: «ما تصور می‌کنیم این اتفاق نادر٬ پیامی به سازمان محیط زیست است ولی ما اعلام می‌کنیم سازمان٬ سیاست محکمی برای مقابله با شکار غیرمجاز دارد و با ستاد کل نیروهای مسلح توافق‌نامه امضا کرده‌ایم تا سلاح‌های غیرمجاز جمع شود.»

خانم ابتکار که در شورای شهر به سوالات اعضای شورای شهر پاسخ می‌داد٬ افزود: «حیات وحش ما در معرض انقراض است و ما کوتاه نمی‌آییم. تقاضا می‌کنیم از این پیام‌ها به محیط زیست ندهند که ما خودمان حاضریم به جای محیط زیست قربانی شویم.»

شاهدان عینی می‌گویند کسانی که به این گوزن شلیک کرده‌اند، قصد شکار نداشته و فقط به قصد کشتن گوزن را هدف قرار داده‌اند.
شاهدان عینی می‌گویند کسانی که به این گوزن شلیک کرده‌اند، قصد شکار نداشته و فقط به قصد کشتن گوزن را هدف قرار داده‌اند.
یک گوزن زرد نر ایرانی که در محیط حفاظت شده پارک پردیسان قرار داشت، روز شنبه ۲۸ دی ماه، توسط فرد یا افراد ناشناس کشته شد. این گوزن که نسل آن تقریبا منقرض شده است، فقط در محیط‌های حفاظت شده نگهداری می‌شود.

به گزارش شاهدان عینی در پارک پردیسان، کسانی که به این گوزن شلیک کرده‌اند، قصد شکار نداشته و فقط به قصد کشتن گوزن را هدف شلیک گلوله قرار داده‌اند. حیوان از ناحیه گردن هدف چهار گلوله قرار گرفته است.

ایمان معماریان٬ دامپزشک پارک پردیسان٬ در خصوص این واقعه در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفته است: «بدون شک کسی که او را هدف گلوله قرار داده٬ از ارزش آن باخبر بوده است. چرا که در این پارک حیوانات دیگری چون کل و بز٬ قوچ و میش٬ آهو و یا دیگر حیوانات نگهداری می‌شوند. اما این که ضارب یک راست آمده به دنبال مهم‌ترین و با ارزش‌ترین حیوان موجود در پارک٬ خود موید چیز دیگری است.»

به گفته ایمان معماریان گوزن زرد ایرانی کاملا در طبیعت از بین رفته و آن چه باقی‌مانده در محیط‌های تحت حفاظت نگهداری می‌شوند.

پارک پردیسان، مرکز بازپروری برای گونه های در خطر و آسیب دیده است.

در این پارک گونه‌های ارزشمندی چون گوزن زرد ایرانی٬ پلنگ ایرانی٬ لینکس٬ گربه جنگلی٬ گرگ٬ روباه٬ قوچ البرز٬ کل٬ آهوی ایرانی٬ خرس قهوه ای٬ بالابان٬ بحری٬ شاهین٬ قرقی٬ پیغو٬ فلامینگو٬ دال سیاه٬ سارگپه٬ عقاب طلایی٬ عقاب شاهی٬ عقاب دشتی٬ سنقر تالابی٬ سنقر سفید٬ قو فریادکش و قوی گنگ نگهداری می‌شوند.
XS
SM
MD
LG