لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

فرشته کریمی: همه جای دنیا دیده شدیم غیر از کشور خودمان


فرشته کریمی که متولد ۱۳۶۷ است٬ ابتدا ملی‌پوش فوتبال بانوان بود و سال ۱۳۸۸ به تیم ملی فوتسال دعوت شد.
فرشته کریمی که متولد ۱۳۶۷ است٬ ابتدا ملی‌پوش فوتبال بانوان بود و سال ۱۳۸۸ به تیم ملی فوتسال دعوت شد.
برای نخستین بار در تاریخ رشته‌های توپی، یک ورزشکار زن ایران موفق شده است در جمع ۱۰ بازیکن برتر جهان قرار بگیرد. تیم ایران در رقابت‌های جام جهانی کوچک عنوان پنجم را به دست آورد و در آسیا نیز به مدال نقره دست یافت.

سایت معتبر futsalplanet که از سال ۲۰۰۷ بهترین‌های فوتسال دنیا را معرفی می‌کند٬ نام فرشته کریمی٬ ملی‌پوش فوتسال بانوان ایران را در فهرست نهایی نامزدهای سال ۲۰۱۳ قرار داد. سه بازیکن از برزیل، سه بازیکن از اسپانیا، دو بازیکن پرتغالی و یک بازیکن از روسیه رقبای کریمی برای انتخاب بازیکن برتر بودند.

عنوان برتر سرانجام نصیب لوچیلیا مینوزو از تیم ملی برزیل شد که عضو باشگاه لاتزیو فمینیله از همین کشور است. همواره بازیکنانی از برزیل به عنوان بانوی سال انتخاب شده‌اند. وانیچیا با سه جام پیاپی نام‌دارترین فوتسالیست زن جهان است. غیر از برزیلی‌ها فقط دو بازیکن به نام‌های آلینا گوروبتس از اوکراین و اوا مانگوئان اسپانیایی توانسته‌اند این عنوان را نصیب خود کنند.

فرزانه توسلی دروازه‌بان اصلی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود. نسیمه غلامی، سپیده زرین‌راد، فهمیه زارعی، فاطمه اعتدادی، پریا نوروزی، فرشته کریمی، سهیلا ملمولی، لیلا اقبالی، نیلوفر اردلان، نسترن مقیمی، آرزو صدقیانی‌زاده، نغمه مرادی و بهناز خیاط (دروازه‌بان ذخیره) دیگر بازیکنان ایران بودند که با یک شکست خفیف مقابل تیم قدرتمند ژاپن نایب قهرمان آسیا شدند. از این جمع لیلا اقبالی پس از پایان مسابقات از تیم ملی خداحافظی کرد.

این پیشرفت چشمگیر در حالی حاصل شد که بهترین نتایج ایران در تاریخ مسابقات، مربوط به دوره قبل بود که در رده چهارم ایستاد. ایران در دوره قبلی به اردن باخت تا از راهیابی به فینال محروم شود. برای کسب جایگاه سوم نیز مغلوب تایلند شد.

کریمی در نخستین واکنش به این انتخاب گفت: «افتخار بزرگی است که تیم زنان ایران در جهان به چشم آمده. ما در کل جهان دیده شدیم الا در کشور خودمان. متاسفانه زمانی که از جام جهانی و مسابقات قهرمانی آسیا بازگشتیم از سوی مسئولان تقدیر نشدیم. فکر نمی‌کنم در حال حاضر هم کسی از مسئولان بداند که چنین افتخاری به دست آمده. هشت سال در تیم ملی بودم اما حتی دو سکه‌ای که قرار بود بعد از مسابقات آسیایی بگیرم، دریافت نکردم.»

هشت سال در تیم ملی بودم اما حتی دو سکه‌ای که قرار بود بعد از مسابقات آسیایی بگیرم، دریافت نکردم.
فرشته کریمی
فرشته کریمی در ابتدا ملی‌پوش فوتبال بانوان ایران بود. او حتی همراه با این تیم به مسابقات مقدماتی المپیک لندن رفت اما بازیکنان این تیم به خاطر منع فیفا در استفاده از پوشش غیر استاندارد، وسط زمین از فرط ناراحتی گریستند و بدون برگزاری مسابقه به ایران بازگشتند.

او متولد سال ۱۳۶۷ است. از دوران مدرسه علاقه زیادی به فوتبال داشت و وقتی با آگهی ثبت‌نام تیم فوتبال در باشگاهی که در آن بسکتبال بازی می‌کرد مواجه شد٬ بدون درنگ رشته ورزشی‌اش را تفییر داد. سال ۱۳۸۴ برای اولین بار حضور در تیم ملی فوتبال را زیر نظر شهرزاد مظفر تجربه کرد و سال ۸۸ نیز به تیم ملی فوتسال دعوت شد.

زمانی که ۱۶ سال بیشتر نداشت و عضو تیم ملی فوتبال بود، چون تهران هیچ تیمی در لیگ نداشت مجبور شد به لیگ فوتسال روی بیاورد. با توجه به شرایط سنی‌اش، خانواده اجازه نمی‌داد از تهران خارج شود و به یک تیم شهرستانی بپیوندد. یک سال پدرش با سفرهایش با تیم مخالفت کرد اما یکی از عموهایش از او حمایت کرد و موافقت پدر نیز جلب شد.

فرشته کریمی که حالا یکی از ۱۰ بازیکن برتر فوتسال جهان است، می‌گوید: «همیشه برای رسیدن به چنین هدفی تلاش کردم اما تصور نمی‌کردم که به عنوان یکی از بازیکنان برتر دنیا انتخاب شوم. حالا این اتفاق یک امتیاز برای تیم ایران محسوب می‌شود. باعث شد تا هم برای ما و هم کشورهای مسلمان انگیزه‌ای باشد و با جدیت بیشتری در میادین بین‌المللی حاضر شویم.»

«برای نخستین بار اسم باشگاه پرسپولیس و همینطور یک دختر ایرانی در چنین سایت‌هایی آمده اما تمام هزینه‌های تیم ما کمتر از ۵۰۰ میلیون می‌شود.»
«برای نخستین بار اسم باشگاه پرسپولیس و همینطور یک دختر ایرانی در چنین سایت‌هایی آمده اما تمام هزینه‌های تیم ما کمتر از ۵۰۰ میلیون می‌شود.»
این ملی‌پوش تکنیکی فوتسال بانوان ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا از شهرزاد مظفر٬ سرمربی تیم ملی و نیلوفر اردلان تشکر کرد و گفت: «آنها در این سال‌ها کمک بسیار زیادی به من کردند تا به اینجا برسم. حالا صد برابر انگیزه دارم تا از نظر فنی و اخلاقی خود را بالا ببرم.»

کریمی می‌گوید: «از لحاظ انگیزه و پاداش، فدارسیون فوتبال و وزارت ورزش می‌توانستند به ما کمک کنند ولی چنین اتفاقی نیفتاد. ما با انگیزه‌های شخصی خود به چنین جایگاهی رسیده‌ایم. اگر فدراسیون کمی به ما روحیه دهد در سال‌های آینده نه تنها یک بازیکن بلکه همچون تیم برزیل، دو سه بازیکن از ایران در لیست بازیکنان برتر جهان حضور خواهد داشت.»

این ملی‌پوش فوتسال بانوان که در تیم پرسپولیس بازی می‌کند٬ از رقم قراردادهای ورزش زنان انتقاد کرد و گفت: «برای نخستین بار اسم باشگاه پرسپولیس و همینطور یک دختر ایرانی در چنین سایت‌هایی آمده اما تمام هزینه‌های تیم ما کمتر از ۵۰۰ میلیون می‌شود.»

رقمی که کریمی به عنوان مجموع بودجه فوتسال دختران پرسپولیس اعلام کرده٬ حتی از رقم قرارداد یکی از مردان نیمکت نشین این تیم هم کمتر است.

شهرزاد مظفر٬ سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران و مدرس رسمی فیفا درباره موفقیت کریمی به سایت فدراسیون فوتبال گفت: «این موفقیت بزرگی برای فوتسال ایران است که برای اولین بار رخ داده. کریمی لیاقت این انتخاب را داشت. بازیکنانی که انتخاب شدند از بهترین‌های جهان هستند و انتخاب کریمی مهر تائیدی به توانایی‌های فنی و اخلاقی‌اش بود.»
XS
SM
MD
LG