لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۱

احتمال شکایت جمهوری اسلامی از سازندگان فیلم آرگو


گزارش‌ها از ایران حاکی است که جمهوری اسلامی در نظر دارد با استخدام یک وکیل فرانسوی جنجال‌برانگیز از سازندگان فیلم «آرگو» شکایت کند. این وکیل تأکید کرده است که تلاشش را خواهد کرد «تا دست‌اندرکاران آرگو را به عذرخواهی وادارد».

به گزارش خبرگزاری فارس، ایزابل کوتان‌پِر که به ایران سفر کرده است، روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفندماه، توضیح داده است که شکایت از آرگو را از «وارنر برادرز»، کمپانی تولیدکننده این فیلم، آغاز خواهد کرد و در مراحل بعدی امیدوار است که این پیگیری به «پوزش‌خواهی سازندگان آرگو و توقف پخش این فیلم» بینجامد.

وی در ادامه با تأکید بر این که در این فیلم در مورد ایران «دروغ» گفته شده توضیح داد: «ما می‌توانیم تولیدکننده و توزیع‌کننده را به دادگاه بکشانیم، اما نمی‌توانیم کل هالیوود را که یک سیستم است مورد هدف قرار دهیم.»

اگرچه معاون پارلمانی وزیر ارشاد از «وارد عمل شدن» خانم کوتان‌پر در این زمینه قدردانی کرده است، هنوز هیچ مقام رسمی دیگری از استخدام نهایی این وکیل برای شکایت از فیلم آرگو خبر نداده است. روزنامه بریتانیایی گاردین نیز اشاره کرده است که امکان دارد این اظهارات تنها «پروپاگاندای حکومت» ایران باشد.

ایزابل کوتان‌پِر وکالت شخصیت‌های جنجال‌برانگیزی چون روژه گارودی، فیلسوف فرانسوی که اواخر عمر به انکار هولوکاست پرداخت، و ایلیچ رامیرز سانچز، تروریست مارکسیست ونزوئلایی، را در پرونده کاری خود دارد.

ایلیچ رامیرز سانچز که به «کارلوس شغال» مشهور است از سال ۱۹۹۷ به اتهام قتل دو پلیس فرانسوی محکومیت حبس ابد خود را در فرانسه سپری می‌کند. آقای سانچز و خانم کوتان‌پِر سال ۲۰۰۱ پس از گرویدن‌شان به اسلام با یکدیگر ازدواج کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خانم کوتان‌پِر روز سه‌شنبه ساخت فیلم آرگو را ناشی از نفوذ «صهیونیست‌ها» در هالیوود دانست و با ستودن «مقاوت و ایستادگی ایران» مقابل غرب افزود: «خوشحال هستم بتوانم در این مسیر در کنار ایران باشم و در این حرکت بزرگ جهانی که آغاز شده، سهیم باشم.»

هنوز هیچ یک از دست‌اندرکاران فیلم آرگو در ایالات متحده به احتمال تعقیب قضایی از سوی مقامات ایران واکنشی نشان نداده‌اند.

فیلم آرگو، ساخته بن افلک، ماجرایی است آمیخته با داستان‌پردازی از گروگان‌گیری سال ۱۳۵۸ در سفارت آمریکا و نحوه فرار شش دیپلمات این سفارتخانه از ایران.

این فیلم تاکنون جوایز متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم اسکار، گلدن گلوب و بفتا را به خود اختصاص داده است.

ایران: آرگو دروغ است؛ کانادا و سوئیس: حقیقت دارد

پخش فیلم آرگو اعتراض‌های گسترده جمهوری اسلامی را به همراه داشته و ایران محتوای آن را «دروغ» خوانده است.

اکبر مسعودپور، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز سه‌شنبه در این زمینه گفت: «در دروغ بودن این فیلم، همین بس که افرادی مانند سفیر کانادا به آن اعتراض کردند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سفیر پیشین کانادا در ایران که در زمان گروگان‌گیری به شش تن از کارمندان سفارت آمریکا پناه داده بود، اوایل اسفندماه سال جاری نه به دروغ بودن فیلم آرگو، که به کمرنگ شدن نقش کانادا در فیلم در فراری دادن این کارمندان از ایران انتقاد کرد.

در عین حال، یک مقام پیشین هواپیمایی سوئیس‌‌ایر نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که صحنه‌های فیلم آرگو از فرودگاه ایران و نحوه فرار کارمندان سفارت آمریکا با هواپیمای «سوئیس‌ایر»، «واقع‌گرایانه» بوده است.

هاینتس کوخ که آن زمان به عنوان مسئول این هواپیمایی در ایران به کار مشغول بود، اوایل اسفندماه به رویترز گفت: «سفیر کانادا با من تماس گرفت و گفت که تعدادی مسافر بسیار مهم کانادایی قرار است با این هواپیمایی سفر کنند و از ما خواست اطمینان حاصل کنیم که [مقامات فرودگاه] در آخرین دقایق این افراد را از هواپیما خارج نمی‌کنند.»

وی افزود که ماه‌ها پس از این پرواز بود که هواپیمایی سوئیس‌ایر اطلاعات اولیه‌ای در مورد احتمال دیپلمات و آمریکایی بودن این افراد دریافت کرد و تأکید کرد که از این هواپیمایی خواسته شد تا مراقب باشند این خبر به بیرون درز نکند.
XS
SM
MD
LG