لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۹

ایران: قیمت گاز صادراتی به ترکیه را کاهش نمی‌دهیم


ترکیه سال ۹۰ بر سر قیمت گاز وارداتی از ایران به دیوان داوری بین‌المللی شکایت کرد.
ترکیه سال ۹۰ بر سر قیمت گاز وارداتی از ایران به دیوان داوری بین‌المللی شکایت کرد.
حدو یک هفته پس از پایان جلسه دیوان داوری بین‌المللی درباره شکایت ترکیه برای کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران٬ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد که بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه در چارچوب قرارداد فعلی کاهش نمی‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ حمیدرضا عراقی روز جمعه٬ ۱۶ اسفندماه گفت: «ترکیه مدعی است که ایران تامین گاز مطمئنی برای این کشور نداشته که ایران این موضوع را رد کرده و معتقد است تامین گاز ترکیه به طور مطمئن انجام شده است.»

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: «ترکیه خواستار کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران بوده و معتقد است بهای گاز جهانی کاهش یافته و ایران نیز باید قیمت گاز را کاهش دهد٬ این در حالی است که ایران بهای گاز صادراتی به ترکیه را در قالب قرارداد موجود کاهش نمی‌دهد.»

بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۶ میان ایران و ترکیه٬ ایران باید تا ۲۵ سال روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز (۱۰ میلیارد متر مکعب در سال) به ترکیه صادر کند. صادرات گاز ایران به ترکیه از سال ۲۰۰۱ آغاز شده است.

ترکیه از مدت‌ها پیش خواهان کاهش قیمت گاز وارداتی خود است و در همین راستا بهمن‌ماه ۱۳۹۰ از ایران به دیوان داوری بین‌المللی در پاریس فرانسه٬ شکایت کرد.

جلسه دیوان داوری بین‌المللی در خصوص این شکایت ۱۰ اسفندماه به پایان رسید و به گفته وزارت نفت ایران حکم نهایی این دیوان تا سه ماه آینده اعلام می‌شود.

بیژن زنگنه٬ وزیر نفت ایران ۲۷ بهمن‌ماه اظهار کرد: «مذاکراتی بین ایران و ترکیه درباره تخفیف در فروش گاز٬ در صورت افزایش دو برابری صادرات گاز ایران به ترکیه انجام شده است٬ اما با وجود انجام مذاکره‌های دو جانبه٬ ایران تا کنون با این درخواست گازی ترکیه موافقت کامل نکرده است.»

به گزارش ۱۶ اسفندماه ایسنا علیرضا کاملی٬ مدیرعاملی شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره امکان ارائه تخفیف به ترکیه گفته است: «تصمیم‌گیری درباره موضوع افزایش فروش گاز به ترکیه و تخفیف قیمت٬ فقط با موافقت وزیر نفت انجام خواهد شد.»

ایران حدود ۲۰ درصد از گاز مصرفی ترکیه را تامین می‌‌کند.
XS
SM
MD
LG