لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۶

پایان دور اول مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا؛ عراقچی: فضا مثبت بود


عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه ایران- عکس آرشیوی است.
عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه ایران- عکس آرشیوی است.
دور اول گفت‌و‌گوهای دو جانبه هسته‌ای هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در حالی در ژنو به پایان رسیده که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران٬ فضای مذاکرات را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ ظهر دوشنبه ۱۹ خردادماه عباس عراقچی به همراه ویلیام برنز معاون وزیرخارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون٬ ساعت ۱۴ به وقت محلی بر سر میز مذاکره به گفت‌و‌گو نشستند.

پس از این مذاکرات که طبق گزارش‌ها پنج ساعت به طول انجامیده است٬ عباس عراقچی به ایسنا گفت: «گفت‌وگو با هیئت آمریکایی در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه مری هَرف٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه اظهار کرد که برگزاری مذاکرات دو جانبه میان ایران و آمریکا ضرورت داشت چرا که در مذاکرات چند جانبه پیشرفت کافی حاصل نشده بود و تاکید کرد که آمریکا خواهان آن است که مذاکرات با «واقع‌بینی» همراه باشد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ به منظور بالا بردن شانس موفقیت گفت‌و‌گوها٬ محتوای این مذاکرات اعلام نشده است.

قرار است این مذاکرات روز سه شنبه ۲۰ خردادماه ادامه پیدا کند.

ایسنا گزارش می‌دهد که عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران٬ پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که موضوع مذاکره با آمریکا بحث هسته‌ای است و از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود٬ بحث برداشته شدن تحریم‌ها است.

وی با تاکید بر این که هنوز فاصله‌ها میان دو طرف بر سر موضوع‌های مختلف وجود دارد٬ افزوده بود: «برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها باید تلاش بسیاری شود و طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند.»

در این دور از گفت‌و‌گوها از طرف ایران عباس عراقچی٬ مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه٬ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه٬ داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی حضور دارند و در دیگر سو نیز طبق گزارش‌ها ویلیام برنز و وندی شرمن معاونان وزیرخارجه٬ جیک سالیوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور و جیم تیمبی مشاور ارشد کنترل تسلیحات از جمله افراد حاضر هستند.

هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این مذاکرات حضور دارد.

به گفته عباس عراقچی این مذاکرات از ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ادامه پیدا می‌کند. ایسنا می‌گوید روز سه‌شنبه آخرین روز مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا است.
XS
SM
MD
LG