لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۸

نماینده مجلس: برداشت میلیاردی دولت از صندوق توسعه ملی


به دنبال انتصاب دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها به مدیریت عامل صندوق توسعه ملی با حکم محمود احمدی‌نژاد، یک نماینده مجلس شورای اسلامی از برداشت «پنج میلیارد دلاری» دولت از این صندوق خبر داد و تأکید کرد که این برداشت «غیرقانونی» است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در مجلس نهم، روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد‌ماه، گفت: «متأسفانه خبردار شده‌ایم که دولت طی روزهای گذشته حدود پنج میلیارد دلار برخلاف قانون از محل این صندوق برداشت کرده است.»

این در حالی است که طبق اساسنامه صندوق، دولت و مجلس هیچ‌ یک حق برداشت از این صندوق را ندارند.

خبرگزاری‌ها تا این لحظه اشاره‌ای به دلیل این برداشت و محل استفاده این وجه نکرده‌اند.

برداشت اخیر دولت از این صندوق پس از آن صورت گرفته است که هشتم خردادماه، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، که در رأس هیئت امنای صندوق توسعه ملی نیز قرار دارد، در حکمی مدیرعامل پیشین صندوق را از سمت خود برکنار و محمدرضا فرزین را جایگزین او کرد.

محمدرضا فرزین با استعفا از سمت معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و حفظ سمت دبیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها مسئولیت صندوق توسعه ملی را بر عهده گرفته است.

موسی‌الرضا ثروتی روز پنج‌شنبه انتصاب آقای فرزین به مدیریت صندوق توسعه ملی با حفظ سمت را «غیرطبیعی» خواند و گفت: «قربانی، رئیس سابق هیئت عامل صندوق توسعه ملی، تنها از زمان تأسیس این صندوق تا چند روز گذشته عملکرد مطلوبی در این زمینه داشت و در این مدت صندوق را در مسیر اهداق تعیین شده هدایت کرده بود.»

صندوق توسعه ملی بر اساس سیاست‌های کلی برنامه پنجم و ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم از ابتدای سال ۹۰ تشکیل و آن زمان مقرر شد که ۲۰ درصد از درآمد نفت و گاز به این صندوق ریخته شود. طبق اساسنامه صندوق این میزان هر سال سه درصد افزایش می‌یابد.

مسئولان ذی‌ربط هدف از تأسیس این صندوق را حمایت از تولید و اشتغال‌زایی عنوان می‌کنند. در وب‌سایت این صندوق نیز هدف از تأسیس آن تبدیل بخشی از ثروت‌های نفتی به «ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی» و «حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز» عنوان شده است.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که موجودی این صندوق به چه میزان است.

محمود احمدی‌نژاد اواخر فروردین‌ماه موجودی این صندوق را «۳۵ میلیارد دلار» اعلام کرد. خبرگزاری فارس نیز می‌گوید از زمان تأسیس تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ذخیره ارزی از محل ۲۰ درصد درآمد نفت و ۲۳ درصد درآمد گاز در این صندوق جمع‌آوری شده است.

با این‌حال قاسم حسینی، قائم مقام صندوق توسعه ملی، اوایل خردادماه موجودی این صندوق را «۲۷ میلیارد دلار» اعلام کرد.

وی آن زمان همچنین برداشت‌های دولت و مجلس از صندوق توسعه ملی را از مهم‌ترین مشکلات این صندوق عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG