لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

اعتراض شماری از ایرانیان به فیلم ضد اسلامی مقابل سفارت سوییس


اعتراض‌ها مقابل سفارت سوییس در تهران- ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۱
اعتراض‌ها مقابل سفارت سوییس در تهران- ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۱
در اعتراض به انتشار یک فیلم «ضد اسلامی» که تاکنون اعتراض‌هایی را در چند کشور اسلامی برانگیخته است، در ایران نیز شماری از معترضان در مقابل سفارت سوییس در تهران تجمع کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که روز پنجشنبه، ۲۳ شهریورماه، «صدها نفر از دانشجویان» مقابل سفارت سوییس، حافظ منافع آمریکا در ایران، تجمع کرده و ضمن سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل، پرچم آمریکا را به آتش کشیده‌اند.

ایسنا گزارش کرده است که در این تجمع، «رضایی، نماینده اتحادیه انجمن‌های مستقل دانشجویان سراسر کشور»، در اعتراض به این فیلم گفت: «ما مسئولان آمریکا را در این اقدام شریک می‌دانیم... ما از حکومت‌های مسلمان منطقه می‌خواهیم که در برابر این اقدامات سکوت نکنند و به میدان بیایند.»

گفته می شود فیلم «معصومیت مسلمانان» که نخستین بار ۱۱ تیرماه در فضای مجازی منتشر شد، پیامبر اسلام را مورد اهانت قرار داده است.

تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا که به گفته خود در انتشار این فیلم نقش داشته، گفته است که فیلم «معصومیت مسلمانان»، پیامبر اسلام را «به طرزی طنزگونه» ترسیم کرده است.

اعتراض‌ها مقابل سفارت سوییس در تهران- ۲۳ شهریورمه ۱۳۹۱
اعتراض‌ها مقابل سفارت سوییس در تهران- ۲۳ شهریورمه ۱۳۹۱
به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز پنجشنبه در جریان تجمع مقابل سفارت سوییس در تهران، «رافعی‌پور، از کارشناسان سیاسی» گفت: «اگر سلمان رشدی اعدام می‌شد، ما امروز شاهد چنین اقداماتی نبودیم.»

سلمان رشدی، نويسنده هندی‌الاصل بريتانيايی، به دليل نوشتن کتاب «آيات شيطانی» در سال ۱۳۶۷ از سوی آيت‌الله خمينی، رهبر وقت جمهوری اسلامی ايران، به مرگ محکوم شد.

ایسنا می‌افزاید که در این تجمع همچنین دبیر جامعه اسلامی دانشجویان گفته است: «ما دانشجویان، اسرائیل را تهدیدی برای صلح جهانی می‌دانیم و از مقامات آمریکا، اروپا و سایر کشورها می‌خواهیم که عامل توهین به پیامبر مجازات شود.»

ابوالفضل چمندی افزود: «باید تمام سفارت‌خانه‌های آمریکا در کشورهای اسلامی فعالیتشان به تعلیق درآید و سفارت‌خانه‌های اسرائیل نیز تعطیل شود تا دیگر صهیونیست‌ها جرات اهانت به مقدسات مسلمانان را نداشته باشند.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۲ شهريور ماه در اعتراض به انتشار این فیلم، دولت آمریکا را «مسئول مستقیم توهین به مقدسات اسلامی» خواند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز انتشار این فیلم را «نفرت‌انگیز» خوانده و گفته است: «آمریکا و صهیونیسم بایست منتظر شنیدن صدای بلند مسلمین جهان باشند، اگر گوش شنوایی داشته باشند.»

انتشار فیلم «معصومیت مسلمانان» در فضای مجازی تا کنون اعتراض‌هایی را در کشورهای لیبی، مصر، یمن، بنگلادش و عراق به همراه داشته و در بنغازی لیبی منجر به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی به همراه سه دیپلمات آمریکایی دیگر شده است.
XS
SM
MD
LG