لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

اسرائیل محموله تسلیحاتی منتسب به ایران را به نمایش گذاشت


نتانیاهو جهت رونمایی از این جنگ‌افزارها به ایلات اسرائیل رفته بودند- ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۲
نتانیاهو جهت رونمایی از این جنگ‌افزارها به ایلات اسرائیل رفته بودند- ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۲
اسرائیل شامگاه دوشنبه نوزدهم اسفند از محموله کشتی تجاری پانامایی که هفته گذشته در دریای سرخ آن را توقیف کرده و می‌گوید شامل سلاح‌های ارسال شده از سوی ایران است٬ رونمایی کرد.

راکت‌ها و جنگ‌افزارهایی که اسرائیل مدعی است از کشتی یادشده بدست آمد، در یک پایگاه نیروی دریایی شاخه جنوب ارتش اسرائیل در بندر ایلات، در ساحل دریای سرخ، در معرض دید خبرنگاران اسرائیلی و جهانی قرار گرفت.

اسرائیل گفته بود تکاوران دریایی ارتش این کشور در اولین ساعات بامدادی چهارشنبه گذشته، زمانی که کشتی «کلوس سی» در ۱۶۰ کیلومتری میان آب‌های سودان و اریتره بود، با اطلاعات قبلی که از آن در اختیار داشتند، بر کشتی مسلط شدند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع این کشور برای شرکت در یک نشست خبری، جهت رونمایی این جنگ‌افزارها به ایلات رفته بودند.

نتانیاهو با اشاره به محموله‌های تسلیحاتی گفت «اگر راکت‌هایی که برای گروه‌های فلسطینی ارسال شد، به دست آنها می‌رسید، می‌توانست از غزه٬ اورشلیم (بیت المقدس)، تل آویو و حتی حیفا را هدف قرار دهد».

آقای نتانیاهو با ابراز ناخرسندی از مراوداتی که برخی از کشورهای جهان غربی با ایران برقرار کرده‌اند، گفت که «دنیا به جای دیدن واقعیات رژیم ایران، فریب خورده و ریاکاری و مماشات با صاحبان لبخندها در ایران را ترجیح می‌دهد». اشاره نتانیاهو به حسن روحانی و دولت‌مردان جدید ایران است.

وی افزود: «برای مقامات ایران آسان نیست که می‌بینند ما چهره واقعی آنها را برای دنیا برملا می‌کنیم.»

نخست وزیر اسرائیل با تایید تلویحی ناکامی اسرائیل در جلب توجه جامعه جهانی به هدف این کشور در تسلط بر کشتی پانامایی، گفت: «برخی عوامل در دنیا هم نمی‌خواستند که ما گزارش این کشتی و جنگ‌افزارها را اعلام کنیم اما آنها همان کسانی هستند که وقتی اسرائیل یک بالکن در شرق اورشلیم می‌سازد، همه دنیا را علیه اسرائیل بسیج می‌کنند.»

اشاره نتانیاهو به موضع گیری‌های جامعه جهانی علیه ساخت و سازهای غیر قانونی اسرائیل در شرق بیت المقدس و کرانه باختری است.

موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل نیز در این نشست خبری در بندر ایلات، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگ ترین صادرکننده تروریسم به جهان» نامید و گفت که «ارسال این جنگ‌افزار، که هدف آن حمله به مردم اسرائیل بود، نقض تعهدات بین‌المللی ایران است».

اسرائیل پیشتر گفته بود، راکت‌های «ام ۳۰۲» در این کشتی، ساخت صنایع نظامی سوریه بوده و ایران «برای رد گم کردن»، آنها را ابتدا از سوریه به ایران برد و سپس در کانتینرهای کشتی پانامایی به مقصد سودان ارسال کرد تا از آنجا با کاروان‌های زمینی برای گروه‌های هم‌پیمان با ایران به نوار غزه منتقل شود.

در مراسم رونمایی از محموله‌های کشتی، در کنار چهل فروند راکت سوری، چهارصد هزار گلوله و نیز خمپاره‌های بسیاری قرار گرفته و نتانیاهو در میان راکت‌ها نشسته بود.

مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ردگیری این محموله‌های نظامی هفته‌ها درجریان بوده و برای تسلط بر کشتی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام شده بود.

آمریکا که پیشتر کمک اطلاعاتی به اسرائیل برای رصد کشتی را تایید کرده بود، پس از رونمایی از جنگ‌افزارها در ایلات نیز گفت: «واشینگتن علیه یاری‌های ایران به تروریسم، فعالیت می‌کند.»

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفت دولت باراک اوباما با «قاطعیت»، هر تلاش ایران برای رساندن سلاح به دست گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را «محکوم» می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز ارسال جنگ‌افزار را «نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» درمورد ایران نامید.

این در حالی است که ایران ماجرای این کشتی را سناریوی دیگری از «دروغگویی‌های رژیم صهیونیستی» نامیده و ارتباط خود را با آن قویا رد کرده است.

سردار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران یکشنبه گفته بود این «سناریو» در هالیوود تهیه شده است.

در این میان، اسرائیل با اعلام این که کاپیتان و ۱۶ خدمه کشتی پانامایی، از شهروندان جمهوری آذربایجان و گرجستان، در این ماجرا نقشی نداشته‌اند، به کشتی امکان داده است به سوی سودان حرکت کند.
XS
SM
MD
LG