لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

شی‌ء نورانی در آسمان؛ ایران و روسیه هر دو مدعی آزمایش نظامی


مشاهده شی نورانی در آسمان تهران، ۱۸ خرداد ۱۳۹۱- منبع: خبرآن‌لاین
مشاهده شی نورانی در آسمان تهران، ۱۸ خرداد ۱۳۹۱- منبع: خبرآن‌لاین
به دنبال مشاهده شی‌ء نورانی در آسمان چند کشور از جمله ایران در پنج‌شنبه شب، از یک سو ایران این واقعه را به رزمایش «موفقیت‌آمیز» ستاد پدافند غیرعامل نسبت داده است و از دیگر سو روسیه می‌گوید شی‌ء نورانی دیده شده در آسمان، نتیجه آزمایش «موفقیت‌آمیز» موشکی بوده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران و جهان، پنجشنبه شب، ۱۸ خردادماه، ساکنان چندین کشور از جمله، ایران، آذربایجان، روسیه و اسرائیل از مشاهده جسمی نورانی بر فراز آسمان خبر دادند و تصاویری نیز از این شیء نورانی در فضای مجازی منتشر شده است.

مشهد، ایران:


به دنبال انتشار این خبر، سازمان پدافند غیرعامل روز جمعه، ۱۹ خردادماه اعلام کرد که پنجشنبه شب، به منظور ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور، رزمایشی با نام «طلوع فجر»، «با موفقیت کامل» به اجرا درآمده است.

به گزارش وبسایت «خبر‌آن‌لاین» این سازمان افزوده است که مشاهده اشیای نورانی در آسمان مربوط به این موضوع بوده است.

باکو، جمهوری آذربایجان:


این در حالی است که از دیگر سو، به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، روسیه نیز اعلام کرده است که مشاهده این جسم نورانی، به دلیل آزمایش موشکی در آستراخان روسیه بوده است.

خبرگزاری مهر در این خصوص گزارش کرده است: «وادیم کوال، رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که شی نورانی دیده شده در آسمان‌های برخی کشورهای خاورمیانه و روسیه، نتیجه آزمایش موفقت‌آمیز موشک بالستیک بین قاره‌ای «توپول» بوده است.»

ولگاگراد، روسیه:


با این‌حال مدیر موسسه نجوم اسرائیل گفته است: «به احتمال زیاد (موشک بالستیک) از کنترل خارج شده است و بقایا و سوخت موشک، آن چیزی باشد که مردم مشاهده کرده‌اند. احتمالا این موشک به ارتفاع ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری رسیده است و به همین دلیل از مناطق مختلفی قابل مشاهده بوده است.»

اسدالله قمری نژاد، دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران نیز به خبرگزاری مهر گفته است که وجود این شی نورانی در آسمان احتمالا ناشی از سوخت مخزن موشک‌ها است و توضیح داده است: «زمانی که سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می‌کند و وارد جو زمین می‌شود، می‌سوزد و به صورت شی نورانی مخروطی شکل دیده می‌شود.»
XS
SM
MD
LG