لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

دولت مصر اخوان‌المسلمین را «گروهی تروریستی» اعلام کرد


درگیری‌های ماه جاری در قاهره
درگیری‌های ماه جاری در قاهره
دولت مصر گروه اخوان‌المسلمین را به اتهام دست داشتن در یک حمله انتحاری در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

در حمله انتحاری بامداد سه‌شنبه به مقر پلیس منصوره مرکز استان دقهیلیه دستکم ۱۶ نفر کشته و حدود ۱۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، حسام عیسی معاون نخست وزیر و وزیر آموزش عالی در دولت موقت مصر، چهارشنبه ۴ دی در کنفرانسی خبری گفت: «بامداد سه‌شنبه از جنایت زشتی که گروه اخوان‌المسلمین با انفجار مقر امنیتی استان دقهیلیه مرتکب شد، همه مصر در بهت و حیرت فرو رفت.»

او افزود: «شورای وزیران تصمیم گرفت اخوان‌المسلمین را گروهی تروریستی اعلام کند.»

برپایه ماده ۸۶ قانون مجازات مصر، در صورتی که فعالیت‌های تروریستی به حد ارائه پول و اسلحه به سازمان تروریستی برسد، مجازات آن اعدام خواهد بود.

همچنین مجازات تاسیس، رهبری یا تبلیغ برای گروه‌های تروریستی، حبس ابد همراه با اعمال شاقه است.

عیسی افزود که مصر، کشورهای عربی را که به توافقنامه بین‌المللی مبارزه با تروریسم پیوسته‌اند، در جریان تصمیم خود قرار خواهد داد.

گروه اخوان‌المسلمین انفجار شهر منصوره را محکوم کرده و تاکید کرده بود که اعتراض‌هایش علیه برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری توسط ارتش، مسالمت‌آمیز است.

چهارشنبه گروه «یاوران بیت‌المقدس» در بیانیه‌ای که در سایت‌های اینترنتی منتشر شد، مسئولیت انفجار انتحاری سه‌شنبه را که یکی از خونبار‌ترین انفجار‌ها از زمان برکناری مرسی به شمار می‌آید، بر عهده گرفت.

عیسی در سخنان خود اشاره‌ای به بیانیه گروه یاوران بیت‌المقدس نکرد. او گفت که شناسایی اخوان‌المسلمین به عنوان گروهی تروریستی به این معنی است که «هرکس در فعالیت‌های این گروه یا تشکیلات وابسته به آن شرکت کند، برای آن از راه سخن گفتن، نوشتن یا هر راه دیگری تبلیغ کند و به آن کمک مالی کند، قانون مجازات جرایم تروریستی بر او صدق خواهد کرد.»

این مقام مصری تاکید کرد: «تمام کسانی که در این گروه یا تشکیلات وابسته به آن عضویت دارند و پس از صدور این بیانیه به عضویت خود ادامه دهند نیز بر پایه قانون مبارزه با تروریسم تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.»

شمار اعضای گروه اخوان‌المسلمین، صد‌ها هزار مصری برآورد می‌شود. این گروه، تشکیلاتی‌ترین گروه در مصر به شمار می‌آید که در راس تشکیلات بین‌المللی اخوان المسلمین است.

فعالیت گروه اخوان‌المسلمین تا سه سال پیش در مصر ممنوع بود و فعالیت‌های خود را به صورت سری پی می‌گرفت. پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک، اخوان المسلمین فعالیت‌های خود را علنی کرد؛ رهبران و اعضای این گروه که در زندان بودند، آزاد شدند و حزب آزادی و عدالت را به عنوان بازوی سیاسی خود تاسیس کردند.

در انتخابات ریاست جمهوری یک سال و نیم پیش مصر که نخستین انتخابات ریاست جمهوری آزاد در این کشور به شمار می‌آید، محمد مرسی از رهبران اخوان المسلمین، پیروز شد.

مرسی در دوره ریاست جمهوری خود، با اعتراض‌های بسیاری علیه سیاست‌های خود و فعالیت‌های اسلامگرایان حاکم روبرو شد. تا اینکه پنج ماه پیش پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی، ارتش مصر او را از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد.

اخوان‌المسلمین که برکناری مرسی را «کودتای نظامی» می‌داند، دست به اعتراض زد. در جریان سرکوب اعتراض‌ها، تاکنون صد‌ها تن از اعضا و هواداران اخوان المسلمین توسط ارتش و نیروهای امنیتی، کشته شده‌اند. همچنین ده‌ها تن از رهبران این گروه از جمله احمد بدیع رهبر ارشد آن، بازداشت شده‌ و اتهام‌های متعددی به آنها نسبت داده شده است.
XS
SM
MD
LG