لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

رفسنجانی: نقل قولی از من درباره سوریه بهانه تخریب شده است


اکبر هاشمی رفسنجانی با اظهار این‌که «نقلی» از او در مورد سوریه «بهانه سوء استفاده» قرار گرفته است، می‌گوید استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر فرد، گروه یا حکومتی، «مذموم و محکوم» است.

به گزارش ۱۶ شهریورماه وب‌سایت رسمی آقای رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با «انتقاد شدید» از «همنوایی برخی رسانه‌های داخلی با اهداف دشمن» اظهار کرد: «برخی حاضرند برای حفظ مصالح و منافع جناحی و سیاسی خود، به خاطر دستمالی قیصریه‌ای را به آتش بکشند.»

وی که در دیدار با اعضای کمیته «فرزندان شاهد و ایثارگران» این اظهارات را مطرح می‌کرد، افزود: «اخیرا نقلی از بنده در مورد سوریه، بهانه سوء استفاده و تخریب‌های جدید توسط اینگونه رسانه‌ها را فراهم کرد که به هیچ‌وجه صحیح نیست.»

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین گفته است:«متأسفانه مردم سوريه که حدود دو سال است درگير جنگ داخلی و انواع رنجها وآوارگی کم سابقه هستند در حال حاضر نيز مورد تهديد خارجی به بهانه‌های هنوز اثبات نشده استفاده از سلاح شيميايی قرار گرفته‌اند. »

بنا بر ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، آقای رفسنجانی هفته گذشته در سخنانی به موضوع «حمله شیمیایی» ۳۰ مرداد در حومه دمشق اشاره کرده و می‌گوید: «مردم از طرفی مورد حمله شیمیایی حکومت خودشان قرار می‌گیرند و از طرف دیگر باید انتظار بمب‌های آمریکا را داشته باشند.»

این ویدئو که واکنش‌های داخلی و جهانی را به همراه داشت، در حالی منتشر شده است که جمهوری اسلامی حامی حکومت بشار اسد است و همواره مخالفان اسد را مسئول حملاتی از این دست دانسته است.

پس از این اظهارات که انتقاد‌های گسترده‌ای را در ایران به همراه داشت، امام جمعه اصفهان اظهار کرد که آقای رفسنجانی مدعی شده که صدای او را «جعل» کرده‌اند.

با این‌حال علی مطهری، نماینده مجلس صحت فایل صوتی منتسب به آقای رفسنجانی را تأیید کرده است و احمد توکلی، دیگر نماینده مجلس نیز ۱۵ شهریور ماه از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظاخ خواست تا به شخصه این موضوع را تکذیب کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی بدون تکذیب مشخص و مستقیم این اظهارات، گفت: «سلاح‌های کشتار جمعی از جمله شیمیایی، توسط هر فرد یا گروه یا حکومتی در همه مکاتب و مذاهب، به ویژه دین مبین اسلام، مذموم و محکوم است.»

به نوشته وب‌سایت آقای رفسنجانی، وی دی‌ماه سال گذشته نیز در دیدار با وزیر نفت پیشین عراق نسبت به وضعیت سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته بود سوریه دارای سلاح‌های شیمیایی است و افزوده بود که اگر این سلاح‌ها به دست مخالفان مسلخ بشار اسد بیافتد «خطرناک است».

وی آن زمان همچنین با تأکید بر این‌که حکومت بشار اسد «شانس بقای بسیار کمی» دارد، همچنین گفته بود که ادامه «کشتار مردم» اوضاع را سخت‌تر هم می‌کند.
XS
SM
MD
LG