لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۲

بان گی‌مون: ادامه تنش بر سر برنامه اتمی ایران می‌تواند به جنگ بیانجامد


بان گی‌مون (نفر وسط) دبیرکل سازمان ملل در حال صحبت با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
بان گی‌مون (نفر وسط) دبیرکل سازمان ملل در حال صحبت با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه از ایران خواست تا با درخواست سازمان ملل مبنی بر شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای‌اش همراهی کند و هشدار داد که ادامه تنش لفظی بین‌المللی در این خصوص می‌تواند به «جنگ» منجر شود.

بان‌ گی‌مون، روز نهم شهریورماه، با سخنرانی در مراسم افتتاحیه نشست سران عدم تعهد در تهران گفت که تهران باید از طریق همراهی با قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص برنامه هسته‌ای خود و همچنین همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ایش اعتمادسازی کند.

وی تأکید کرد که در غیر این صورت، «جنگ کلمات می‌تواند به سرعت به جنگی واقعی و خشونت بار تبدیل شود».

دبیر کل سازمان ملل همچنین ایران را به دلیل اظهارات «اهانت‌بار» در خصوص انکار هولوکاست مورد سرزنش قرار داد و از ایران و اسرائیل خواست تا به تهدید یکدیگر خاتمه دهند.

وی گفت: «من قویا هر گونه تهدید به نابودی را که از سوی یکی اعضای سازمان ملل علیه عضو دیگری مطرح بشود و همچنین اظهارات اهانت بار در خصوص وقایع تاریخی‌ نظیر هولوکاست را رد می‌کنم.»

بان گی‌مون افزود: «مطرح کردن این ادعا که یکی از اعضای سازمان ملل حق وجودی ندارد یا به کار بردن عبارات نژاد پرستانه، نه تنها کاملا اشتباه است، بلکه تمامی اصول مورد حمایت و ستاش ما را نیز تضعیف می‌کند.»

انتقاد شدید بان گی‌مون از انکار هولوکاست:

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، بان گی‌مون که در مقام دبیرکل سازمان ملل، برای نخستین بار به ایران سفر کرده است، روز چهارشنبه،‌ هشتم شهریورماه، با چهار مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی بان گی‌مون این دیدار‌ها را «بسیار جدی» خوانده و تأکید کرده است که دبیرکل سازمان ملل در این دیدارها به مسائلی چون وضعیت حقوق بشر در ایران، بحران سوریه و اظهارات ایران در مورد اسرائیل اشاره کرده است.

خبرگزاری‌های خارجی و ایرانی گزارش کرده‌اند که دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه با علی خامنه‌ای، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری، علی لاریجانی، رییس مجلس، و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرده است.

به گفته مارتین نسیرکی، بان گی‌مون در دیدار با محمود احمدی‌نژاد از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی و بر لزوم احترام به حقوق اساسی مدنی و سیاسی مردم تأکید کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داده که بان‌ گی‌مون، روز چهارشنبه، پس از این دیدار‌ها، همراه با علی لاریجانی در کنفرانسی خبری شرکت کرد و گفت: «در این گفت‌و‌گو‌ها مطرح کردیم که سازمان ملل چگونه می‌تواند به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران کمک کند... ما نگرانی‌های عمیقی در خصوص نقض حقوق بشر در ایران داریم.»

همچنین به گزارش نیویورک تایمز، مارتین نسیرکی گفته است که ‌بان گی‌مون در دیدار با مقام‌های ایرانی از پیشرفت «کند» مذاکرات هسته‌ای ابراز ناخشنودی کرده و گفته است که ایران باید با برداشتن گام‌های مشخص، صلح آمیز بودن برنامه هسته‌آی خود را ثابت کند.

در خصوص سوریه نیز به گفته آقای نسیرکی، دبیرکل سازمان ملل مخالفت خود با نظامی شدن بحران سوریه را اعلام کرد و از مقام‌های ایران خواست تا از نفوذ خود برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله خامنه‌ای نیز در این دیدار تأکید کرد که ایران آماده هرگونه تلاش برای حل بحران سوریه است.

آقای خامنه‌ای با این‌حال افزود: «حقیقت تلخ در مورد سوریه این است که مجموعه ای از دولت‌ها، گروههای مخالف دولت سوریه را به جنگی نیابتی از طرف خودشان با دولت سوریه وادار کرده اند و این جنگ نیابتی، واقعیت امروز بحران سوریه است. تا زمانی که این نقشه بسیار خطرناک از طرف برخی دولت ها، ‌در سوریه ادامه داشته باشد، وضعیت سوریه تغییری نخواهد کرد.»

به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل،‌ این دیدارها «بسیار جدی» بوده و طرفین نظرات خود را «با جزئیات» مطرح کردند و «به سخنان یکدیگر گوش فرا دادند.»

مارتین نسیرکی تأکید کرد که در خلال این دیدارها، بان گی‌مون به روشنی و بدون هیچ ابهامی انتظارات جامعه بین‌المللی از ایران را مطرح کرد.
XS
SM
MD
LG