لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

نولند: نگران وضعیت دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران هستیم


به گفته وزارت خارجه آمریکا ۵۰۰ روز از بازداشت امیر حکمتی و بیش از سه ماه از بازداشت سعید عابدینی می‌گذرد.
به گفته وزارت خارجه آمریکا ۵۰۰ روز از بازداشت امیر حکمتی و بیش از سه ماه از بازداشت سعید عابدینی می‌گذرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه،‌ ۲۲ دی‌ماه، اظهار کرد که آمریکا به طور جدی نگران سرنوشت امیر حکمتی و سعیدی عابدینی، دو آمریکایی ایرانی‌تبار، زندانی در ایران است.

ویکتوریا نولند روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود با اشاره به بازداشت امیر حکمتی و سعید عابدینی در ایران، از جمهوری اسلامی درخواست کرد تا به مقام‌های سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، اجازه بدهد با این دو شهروند آمریکا دیدار کرده و از وضعیت آنها مطلع شوند.

خانم نولند در توضیح وضعیت امیر حکمتی، تفنگدار سابق ارتش آمریکا، با تأکید بر گذشتن ۵۰۰ روز از بازداشت آقای حکمتی، گفت: «ما عمیقا نگران او هستیم... آقای حکمتی حدود شش ماه است که اجازه دیدار با کسی را نداشته است.»

امیر میرزایی حکمتی تابستان سال ۹۰ به اتهام جاسوسی دستگیر شد.
امیر میرزایی حکمتی تابستان سال ۹۰ به اتهام جاسوسی دستگیر شد.
​امیر میرزایی حکمتی ۲۹ ساله تابستان سال ۹۰ در حالی که برای دیدار با مادربزرگش به ایران سفر کرده بود، به اتهام جاسوسی، دستگیر و زندانی شد.

دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دی‌ماه همان سال با متهم کردن امير حکمتی به «عضويت در سازمان جاسوسی آمريکا و همکاری با دولت متخاصم»، او را به اعدام محکوم کرد، اما سخنگوی قوه قضائیه چندی بعد، در اسفندماه، اعلام کرد که با توجه به اعتراض متهم، این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده است.

طبق گزارش‌ها سعید عابدینی بدون تفیهم اتهام در زندان اوین نگهداری می‌شود.
طبق گزارش‌ها سعید عابدینی بدون تفیهم اتهام در زندان اوین نگهداری می‌شود.
ویکتوریا نولند روز جمعه همچنین با اشاره به گذشتن بیش از سه ماه از زمان بازداشت سعید عابدینی، کشیش ایرانی‌‌تبار ساکن آمریکا، توسط ایران، گفت: «می‌دانیم که دادگاه او به زودی برگزاری خواهد شد و ما از مقام‌های ایران می‌خواهیم تا به قوانین خود احترام بگذارند و به آقای عابدینی اجازه دسترسی به وکیل را بدهند.»

سعید عابدینی مهرماه سال جاری در حالی که به گفته همسرش «برای دیدار خانواده خود و تأسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، در پی هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری او بازداشت شد.

طبق گزارش‌ها آقای عابدینی همچنان بدون تفهیم اتهام در زندان اوین نگهداری می‌شود و دست‌کم تا سه هفته پیش از داشتن وکیل محروم بود.

وزارت خارجه آمریکا آذرماه سال جاری در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت «ناعادلانه» شهروندان آمریکایی در ایران به اتهام‌های مختلفی چون «جاسوسی و تهدید امنیت ملی»، به افرادی که دارای تابعیت دو‌گانه ایرانی-‌آمریکایی هستند در مورد سفر به ایران هشدار داد.
XS
SM
MD
LG