لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

۱۲ نفر در شیراز اعدام شدند؛ پنج تن در ملاء‌عام، هفت تن در زندان


رسانه های ایران روز یکشنبه اعلام کردند که حکم اعدام ۱۲ تن به جرم آدم‌ربایی، تجاوز به عنف، قتل، سرقت مسلحانه و قاچاق مواد مخدر در شیراز اجرا شده که از این بین حکم پنج متهم در ملاء عام و مابقی در زندان به اجرا در آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سحرگاه روز یکشنبه هفت قاچاقچی مواد مخدر در زندان شیراز و پنج نفر نیز به جرایمی نظیر قتل، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه در یکی از میادین شهر شیراز و در ملاء عام به دار آویخته شدند.

یکی از اعدام شدگان مرد ۳۴ ساله‌ای بود به نام رحمت‌الله که به گفته قوه قضائیه ایران سه فقره قتل، از جمله قتل یک پسربچه ۱۲ ساله و سه مورد آدم‌ربایی را در پرونده خود داشت.

حکم اعدام این فرد سحرگاه یکشنبه در مقابل محلی که این پسربچه ۱۲ ساله ربوده شده بود توسط اولیای دم به اجرا گذاشته شد.

در همین روز دو تن نیز به جرم تجاوز به عنف و شش فقره آدم‌ربایی اعدام و دو فرد دیگر نیز به دلیل سرقت مسلحانه از چندین بانک، به دار آویخته شدند.

این احکام در حالی به اجرا در آمده‌اند که سازمان عفو بین‌الملل در اردیبهشت ماه سال جاری از افزایش شمار اعدام های در ملاء‌عام در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

روز یکشنبه به علاوه هفت تن نیز در زندان شیراز به جرم قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شدند.

در عین حال نبی‌الله حیدری، رییس پلیس فرودگاه‌های ایران در این روز گفت که در سال جاری ۹ تن به اتهام حمل مواد مخدر در فرودگاه‌های ایران، به اعدام محکوم شده‌اند.

مطابق قوانین ایران، در صورتی که در فرودگاه‌های کشور از مسافران داخلی يا خارجی دست کم ۳۰ گرم، موادمخدر صنعتی کشف شود، حمل کننده به اعدام محکوم خواهد شد.

عفو بین‌الملل تعداد اعدام مجرمان مواد مخدر در ایران در سال ۲۰۱۱ را ۴۸۸ تن اعلام کرده و از سه برابر شدن این اعدام‌ها نسبت به سال ۲۰۰۹ خبر داده است.

همچنین در کنار مسئله افزایش شمار اعدام‌ها در ایران، مخفی ماندن برخی از اعدام‌ها نیز موضوع دیگری است که گروه‌های حقوق بشری به آن اشاره می‌کنند.

اخیرا کمپین بین‌الملی حقوق بشر در ایران در گزارشی، جزئیات بیش از یکصد مورد اعدام مخفیانه در زندان وکیل آباد مشهد را منتشر کرد.

در این گزارش تاکید شده که در فاصله بین تابستان ۸۸ تا آخر تابستان ۹۰، حدود ۵۵۰ تن در ۳۵ نوبت اعدام شده‌اند که این کمپین موفق به مستند کردن مشخصات بیش از یکصد تن شده است.

ايران بارها از سوی سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری متهم شده است که يکی از بالاترين موارد اعدام در جهان را دارد. بر اساس قوانين جزايی جمهوری اسلامی، مواردی چون قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و ارتداد از دين مجازات اعدام در پی دارد.

ایران پس از چین، از لحاظ تعداد اعدام‌های سالیانه در رده دوم قرار دارد و به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ حدود ۶۰۰ تن در ایران اعدام شده‌اند.
XS
SM
MD
LG