لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۱

معرفی برگزیدگان نخستین جایزه شعر نیما


نیما یوشیج
نیما یوشیج
در نخستین دوره جایزه شعر نیما که در جلسه‌ای خصوصی با حضور افرادی محدود برگزار شد نفرات برگزیده در دو بخش شعر و نقد ادبی معرفی شدند.

در بخش شعر جایزه شعر نیما به طور مشترک به رویا زرین و رضا حیرانی اهدا شد و در بخش نقد ادبی این جایزه به بهزاد خواجات تعلق گرفت.

شمس آقاجانی، علی باباچاهی، شاهپور جورکش، هوشنگ چالنگی، محمد شمس لنگرودی، عباس صفاری، حافظ موسوی و علیشاه مولوی، داوران نخستین جایزه شعر نیما بودند که شعر و نقد شعر ۳۰۰ تن از شاعران و منتقدان معاصر را بررسی و برگزیدگان را معرفی کردند.

آثار این افراد در فاصله‌ زمانی فروردین‌ماه ۸۶ تا فروردین‌ماه سال ۸۷ در مجلات ادبی کاغذی و اینترنتی منتشر شده بود.

مراسم اهدای جوایز نخستین دوره جایزه شعر نیما، با خواندن بیانیه هیات داوران توسط داریوش معمار دبیر و مؤسس این جایزه آغاز شد.

حاضران در این مراسم در بخش بعدی برنامه یاد و خاطره محمد حقوقی را گرامی داشتند و در ادامه تعدادی از شاعران به شعر خوانی پرداختند.

در این مراسم محمد شمس لنگرودي و عليشاه مولوي از اعضای هیئت داوران از فرصت استفاده كردند و انتقاداتي را نسبت به شيوه برگزاري اين جايزه مطرح كردند. از جمله شمسلنگرودي كه عدم حضور برخي از سايتهاي ادبي در اين رقابت را عادلانه ندانست و عليشاه مولوي نيز نسبت به يكسان نبودن تعداد اشعار افراد منتخب تذكر داد. با اين حال هر دو عضو هیئت داوران از هيات اجرايي و نحوه گزينش داوران از طيفهاي مختلف شعر تقدير كردند.

قرار بود این مراسم عصر روز شنبه ۲۷ تیرماه برگزار شود، اما به علت آنچه داریوش معمار، دبیر جایزه شعر نیما به نقل از مجید جوزانی مدیرعامل خانه هنرمندان اعلام کرد، این مراسم به دلیل نقص فنی در سيستم برق رسانی لغو شد.

پیشتر قرار بود مراسم پایانی جایزه شعر نیما در روز ۳۰ خرداد برگزار شود، اما برگزارکنندگان این جایزه به دلیل ناآرامی ها و درگیری های پس از انتخابات ریاست جمهوری در روز ۳۰ خرداد، برگزاری آن را به زمانی دیگر موکول کرده بودند.

اواخر فروردین ماه امسال، دبیرخانه این جایزه نام برگزیدگان مرحله اول جایزه شعر نیما را معرفی کرده بود.

میرزا آقاعسگری، چیستا یثربی، مسعود احمدی، ایرج ضیایی، اکبر اکسیر، هرمز علی پور، رویا تفتی، مراد فرهادپور، رضا چایچی، احمدرضا قایخ لو، روجا چمنکار، علی قنبری، رضا حیرانی، اسماعیل خویی، جواد مجابی، ضیاء موحد، فرشته ساری و یزدان سلحشور از جمله 59 شاعر معاصر ساکن کشور یا خارج از کشور هستند که نامشان در فهرست مرحله برگزیدگان آمده بود.

علیرضا بهنام، بهزاد خواجات، فرامرز دهگان، مسعود شهریاری و م. هاتف نیز برگزیدگان مرحله اول نقد شعر جایزه نیما بودند.

تنديس جايزه نيما را اردشير رستمی طراح معاصر طراحی کرده و ساخته است.
XS
SM
MD
LG