لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

سميه توحيدلو و مهسا امرآبادی آزاد شدند


سميه توحيدلو
سميه توحيدلو
سميه توحيدلو و مهسا امرآبادی، فعال سياسی و روزنامه‌نگار پس از بيش از دو ماه بازداشت، بعدازظهر روز يکشنبه از زندان اوين آزاد شدند.

خانم توحيدلو از فعالان ستاد انتخاباتی ميرحسن موسوی، يک روز پس از انتخابات، در ساعت ۳ بامداد روز ۲۴ خرداد در خانه‌اش دستگير شد. آنگونه که پدر و مادر خانم توحيدلو بعدها اظهار داشتند در زمان دستگيری هيچ‌گونه حکمی از جانب مأموران ارائه نشد.

فتح‌الله توحيدلو، پدر خانم توحيدلو، ۶۵ روز پس از بازداشت وی در وبلاگ خود نوشت: « من و مادرش هر دو فرهنگی هستيم و هميشه از دوستداران انقلاب و از همراهان سر سخت آن، هيچ فکر نميکرديم روزی همين نظام، فرزندمان را که او هم همچون خود ماست و شور انقلابی دارد، راهی زندان شود.»

خانم توحيدلو با قرار وثيقه‌ای ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شده است.

روز شنبه دفتر قاضی حداد، معاون دادستانی انقلاب تهران به خانواده خانم توحيدلو خبر داده بود که با وجود تأمين وثيقه و صدور دستور آزادی فرزندشان، قاضی سعيد مرتضوی دستوز توقف روند آزادی آنها را صادر کرده است.

مهسا امرآبادی خبرنگار روزنامه اعتماد ملی و فعال حقوق زنان، روز ۲۴ خرداد ماه به هنگام مراجعه مأموران برای دستگيری شوهرش مسعود باستانی، در منزل دستگير شد.

آقای باستانی که خود روزنامه‌نگار است، همان روز با اطلاع از ماجرای دستگيری همسرش، خود را به دادگاه انقلاب معرفی کرد تا موجبات آزادی همسر باردارش را فراهم کند.

با اين حال، دستگيری آقای باستانی منجر به آزادی همسرش نشد و خانم امرآبادی پس از تحمل بيش از ۶۰ روز بازداشت در زندان اوين، بعدازظهر روز يکشنبه با قرار وثيق آزاد شد.

در روزهای گذشته روحانيون، فعالان سياسی و حقوق‌بشر به طرق مختلف از مقام‌های قضايی ايران خواستار آن شده‌اند که دست‌کم موجبات آزادی زنان روزنامه‌نگار و فعال سياسی که در روزهای پس از انتخابات بازداشت شده بودند را فراهم آورند.

از زنان روزنامه‌نگار و فعال سياسی بازداشت‌شده در جريان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه تاکنون شادی صدر، هاله سحابی و ژيلا بنی يعقوب با قرار وثيقه آزاد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG