لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

مذاکرات نمایندگان اتحادیه آفریقا با قذافی برای ایجاد آتش‌بس در لیبی


 معمر قذافی در میان نمایندگان اتحادیه آفریقا
معمر قذافی در میان نمایندگان اتحادیه آفریقا
روز یکشنبه هیئت عالی‌رتبه‌ای از اعضای اتحادیه آفریقا برای میانجیگری میان حکومت لیبی و مخالفان وارد طرابلس شدند و این در حالی است حمله‌های ناتو علیه نیروهای معمر قذافی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، روز یکشنبه پنج تن از نمایندگان اتحادیه آفریقا به منظور حل بحران لیبی با معمر قذافی در باب العزیزیه، مجموعه‌ای که محل اقامت رهبر لیبی را نیز در بر می‌گیرد، دیدار کردند.

نمایندگان آفریقای جنوبی، موریتانی، کنگو، مالی و اوگاندا به منظور میانجیگری میان شورشیان و حکومت لیبی وارد طرابلس شده‌اند و قرار بر این است که پس از گفت‌و‌گو با معمر قذافی به بنغازی رفته و با شورشیان وارد مذاکره شوند.

پیشتر این پنج نماینده اتحادیه آفریقا ضمن تأکید بر «پایان یافتن فوری خشونت‌ها» در لیبی اعلام کرده‌ بودند که پیشنهاد آن‌ها برای برون‌رفت از بحران در لیبی صورت گرفتن رشته‌ای از اصلاحات در این کشور است.

این در حالی است که شورشیان همواره تأکید کرده‌اند تا زمانی که معمر قذافی و پسرانش قدرت را در لیبی در دست دارند، با آتش بس موافقت نخواهند کرد.

پیشتر دولت لیبی در پاسخ به پیشنهاد شورشیان مبنی بر آغاز گفت‌و‌گوها برای برقراری آتش‌بس، این پیشنهاد را رد کرده و آن را «جنون آمیز» نامیده بود.

در پی آن معمر قذافی که بیش از چهار دهه رهبری لیبی را بر عهده دارد در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا خواستار پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی شد.

با این‌ حال عملیات ناتو در لیبی همچنان ادامه دارد و فرمانده عملیات ناتو در لیبی روز یکشنبه اعلام کرد که ۱۴ تانک متعلق به حکومت لیبی را در حومه مصراته متلاشی کرده و ۱۱ تانک حکومتی دیگر را نیز خارج از اجدابیه از بین برده است.

وی همچنین افزود که حملات هوایی علیه نیروهای حکومت لیبی به منظور محفاظت از ساکنان این دو شهر همچنان «به شدت» ادامه خواهد داشت.

حملات ناتو علیه نیروهای معمر قذافی در مصراته و اجدابیا در روز‌های شنبه و یکشنبه افزایش یافته است و به گزارش رویترز شورشیان لیبی که تا چندی پیش نیروهای ناتو را به کوتاهی در محافظت از غیر نظامیان متهم می‌کردند، روز یکشنبه از شدت گرفتن این حملات ابراز خرسندی کرده‌اند.

بنا بر اظهارات فرمانده نیروهای ناتو در عملیات لیبی، نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی «درصد قابل توجهی» از ذخایر مهمات و دفاعی حکومت لیبی را منهدم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG