لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

ضرب‌الاجل اتحادیه عرب به حکومت بشار اسد بار دیگر تمدید شد


با خودداری دمشق از دادن پاسخ به درخواست اتحادیه عرب در مهلت تعیین شده برای اعزام ناظرانی برای بررسی وضعیت ناآرامی‌ها در سوریه، یک منبع آگاه می‌گوید اتحادیه عرب این مهلت را تا پایان روز جمعه تمدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه عرب در جریان دیدار روز پنج‌شنبه خود در قاهره، به سوریه تا ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی فرصت داد تا در خصوص اعزام ۵۰۰ ناظر این اتحادیه به سوریه اعلام نظر کند، اما سوریه تا این لحظه به این درخواست پاسخی نداده است.

با گذشت مهلت سوریه، حال یک منبع آگاه به رویترز گفته است که اتحادیه عرب این مهلت را تا پایان روز جمعه تمدید کرده است و یک فرد آگاه دیگر نیز اظهار کرده است که سوریه در نامه‌ای به این اتحادیه خواستار توضیحات بیشتر در مورد این درخواست شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که حضور ۵۰۰ ناظر در سوریه مورد پذیرش دمشق نیست و حکومت بشار اسد گفته است که تنها با ورود ۴۰ ناظر به خاک سوریه موافقت خواهد کرد.

۲۲ عضو اتحادیه عرب اعلام کرده‌اند که در صورت مخالفت سوریه با پیشنهاد این اتحادیه، روز شنبه در نشستی اعمال تحریم‌هایی علیه دولت بشار اسد را مورد بررسی قرار خواهند داد.

بر اساس بیانیه‌ای که اتحادیه عرب روز پنج‌شنبه پس از نشست خود منتشر کرد، تحریم‌های احتمالی اتحادیه عرب علیه سوریه، تعلیق پروازها به سوریه، تحریم بانک مرکزی این کشور و مسدود کردن حساب‌های بانکی و دارایی‌های دولت سوریه را شامل می‌شود.

این اتحادیه همچنین توقف معاملات اقتصادی با دولت سوریه را نیز در زمره تحریم‌های احتمالی خود آورده و در عین حال تأکید کرده است که به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم سوریه، کالاهای مهم مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند.

اظهارات در مورد تحریم‌های احتمالی اتحادیه عرب علیه دمشق در حالی مطرح شده است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوریه تا حال برای صادرات نیمی از محصولات خود و واردات یک‌چهارم نیازهایش وابسته به کشورهای عرب همسایه بوده است.

اتحادیه عرب اوایل آبان‌ماه از بشار اسد خواسته بود تا با پاکسازی خیابان‌های سوریه از نیروهای نظامی به بحران در سوریه پایان دهد.

علی‌رغم موافقت دمشق با این درخواست، کشتار همچنان در سوریه ادامه دارد و در این مدت صدها تن، از جمله شهروندان و نیروهای امنیتی در سوریه کشته شده‌اند.

به دنبال تداوم کشتارها در سوریه، اتحادیه عرب حدود دو هفته پیش از این عضویت سوریه در این اتحادیه را به حال تعلیق در‌آورد.

به گزارش سازمان ملل، ناآرامی‌ها در سوریه که بیش از هشت‌ماه از آغاز آن می‌گذرد، بیش از سه هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشته است.

فعالان سوری در عین حال می‌گویند در این مدت «بیش از ۳۰ هزار نفر» نیز مجروح شده‌اند.

کمیته ضد شکنجه سازمان ملل روز جمعه نسبت به کشتار معترضان و شکنجه و مثله کردن کودکان و نوجوانان در سوریه هشدار داد.

مقامات سوری شبه‌نظامیان اسلامی و گروه‌های مسلح حمایت شده از سوی بیگانگان را مسئول ناآرامی‌ها می‌دانند، اما معترضان این روایت را رد کرده و آن را بهانه‌ای می‌دانند برای سرکوب حکومتی اعتراض‌های مسالمت‌آمیز.
XS
SM
MD
LG