لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

یک فرمانده نظامی: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا خارج از فضای ایران سرنگون شدند


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در خصوص دو فروند هواپیمای بدون سرنشین «آمریکایی» که چندی پیش مقامات جمهوری اسلامی از سرنگون شدن آن‌ها خبر داده بودند، می‌گوید که این دو هواپیما در «خارج از فضای ایران» توسط سپاه پاسداران ساقط شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، غلامعلی رشید روز یکشنبه، ۲۶ دی‌ماه، با اشاره به سرنگونی دو فروند هواپیمای بدون سرنشین «جاسوسی» بر فراز خلیج فارس، گفت: «البته باید بگویم که این هواپیماها بیرون از فضای جمهوری اسلامی ایران، یعنی بیرون از FIR ما در خلیج فارس توسط اقدام پدافندی نیروی هوایی سپاه ساقط شد.»

FIR یا «راه‌های هوایی»، کریدورهای هوایی هستند که رادارهای هر کشور می‌توانند هوپیماها و یا اشیای پرنده ناشناس را در طول آن شناسایی و ردیابی کنند. هر کشور به نسبت وسعت خود می‌تواند دارای یک یا چند FIR باشد.

این نخستین بار است که یک فرمانده عالی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اذعان کرده است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی خارج از حریم هوایی ایران سرنگون شده است.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در پاسخ به این سوال که اخبار ضد و نقیضی در مورد تمایل روسیه به خرید بقایای این هواپیماها، با ابراز بی اطلاعی از این موضوع گفت: «امکان دارد روسیه بخواهد با در اختیار داشتن این هواپیماها از آخرین تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین مطلع شود.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، حدود دو هفته پیش از این بدون ارائه جزئیاتی، اعلام کرده بود که این نیرو دو فروند هواپیمای جاسوسی غربی را بر فراز خلیج فارس ساقط کرده است.

سپاه پاسداران بعدها مدعی شد که این دو هواپیما متعلق به ایالات متحده آمریکا هستند و افزود قرار بر این است که این دو هواپیما به زودی به نمایش گذاشته شوند.

این در حالی است که ناوگان پنجم آمریکا که در بحرین مستقر است در واکنش به این خبر اعلام کرد که تا کنون گزارشی حاکی از سقوط هواپیماهای خود در این منطقه دریافت نکرده است.

پنتاگون نیز اعلام کرده که تاکنون گزارشی مبنی بر سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خلیج فارس دریافت نکرده‌است.

یک مقام رسمی دیگر آمریکا نیز به شبکه خبری بی بی سی گفته بود که پیشتر یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در سال ۲۰۰۹ بر فراز خلیج فارس دچار اشکال فنی شده بود که این هواپیما نیز در آب‌های بین‌المللی سقوط کرده بود.

به دنبال این اظهارات، علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اظهار این‌که «آمریکایی‌ها خودشان را ابرقدرت و دارای بالاترین تکنولوژی علم می‌دانند و طبیعی است که چینی مسائلی را به راحتی قبول نکرده و تکذیب کنند»، اعلام کرد که «در زمان مناسب» این هواپیماها را به نمایش خواهند گذاشت.
XS
SM
MD
LG