لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

هشدار ثبت احوال درباره گرایش به اسامی «خارج از عرف مذهبی»


یک مسئول سازمان ثبت احوال نسبت به آمار بالای ثبت نام هایی چون باران، هستی، سارینا، عسل، الینا، آرین، آرمین و آرش در سال ۱۳۸۹در ایران هشدار داده و گفته است که این اسامی خارج از عرف مذهبی و اسلامی هستند.

محسن اسماعیلی، مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در این خصوص گفته است: «سلیقه جامعه در انتخاب نام تا حدودی نسبت به گذشته تغییر کرده و این تغییر یک هشدار است... با توجه به فرهنگ جامعه، انتخاب نام برای فرزندان باید بر مبنای عرف مذهبی و اسلامی باشد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که روز ۲۸ بهمن‌ماه در همایشی با عنوان «مهندسی فرهنگ نام‌گزینی» در اهواز سخنرانی می کرد، تاکید کرد: «تمایل والدین برای انتخاب نام فرزند به سمت تنوع و انتخاب نام‌های خارج از عرف کشیده شده (است).»

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، در میان ۵۰ نام برتر دختر در سال ۸۹ که بر اساس تعداد دفعات ثبت تنظیم شده است، نام‌هایی چون سارینا، الینا، ملیکا، یلدا، هلیا، باران، نرگس، مهسا، عسل، هانیه، نازنین، آیناز، کیانا، باران، آیدا، سوگند و پریا به چشم می‌خورد.

پنج نام اول این فهرست به ترتیب به فاطمه (با بیش از پنج هزار و ۲۰۰ بار ثبت)، زهرا، ستایش، هستی و زینب تعلق دارد.

در میان ۵۰ نام برتر پسران نیز می‌توان به نام‌هایی چون پرهام، پارسا، آرین، آرش، ماهان، شایان، ایلیا، بنیامین و دانیال اشاره کرد.

همچنین بر اساس آمار این سازمان در سال ۸۹، نام‌های امیرعلی (با بیش از سه هزار و ۳۰۰ بار ثبت) و ابوالفضل به ترتیب رتبه اول و دوم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در سخنان خود، وقایع تاریخی را در انتخاب نام در ایران موثر دانست و در این خصوص به نام «روح‌الله» (نام آیت‌الله خمینی) اشاره کرد که به گفته وی این نام پیش از انقلاب ۴۰۰ مورد در سال به ثبت می‌رسید اما پس از انقلاب فراوانی این نام به «۹ تا ۲۰ هزار مورد در سال» رسید.

به گفته آقای اسماعیلی، همچنین ثبت نام «محمدرضا» (نام آخرین پادشاه ایران) نیز که پیش از انقلاب به وفور دیده می‌شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی «بسیار کاهش» پیدا کرد.

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان ثبت احوال از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹، نام روح‌الله هیچ‌گاه در فهرست ۵۰ نام برتر پسرانه حضور نداشته است.

از دیگر سو اما نام محمدرضا در تمامی این ۱۰ سال در میان ۱۰ نام اول این فهرست به چشم می‌خورد.

مقام مسئول سازمان ثبت احوال تأکید کرده است که نهادهای مختلفی چون رسانه‌ها، آموزش پرورش، دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها باید در جهت فرهنگ‌سازی انتخاب نام بهتر عمل کنند.
XS
SM
MD
LG