لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

۱۰۰ نفر بر اثر زلزله در نيشابور مجروح شدند


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
زمین‌لرزه‌ای نسبتا شدید روز پنج‌شنبه حوالی نیشابور را لرزاند و موجب شکستن شیشه‌های برخی از ساختمان‌‌ها شد. براساس گزارش رسانه های دولتی ایران بر اثر اين زلزله ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این زمین‌لرزه ساعت چهار و پنج دقیقه بعد از ظهر به وقوع پیوسته است. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زلزله را ۵.۵ ریشتر اعلام و مرکز آن را حوالی نیشابور گزارش کرده و افزوده است که این زمین‌لرزه در مشهد، چناران و سبزوار نیز احساس شده است.

این خبرگزاری افزوده است که بر اثر این زمین‌لرزه شیشه‌های برخی از ساختمان‌ها شکسته شده و شبکه مخابرات این شهرستان نیز دچار اخلال شده است، به نحوی که تماس با نیشابور با دشواری همراه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدت این زمین‌لرزه حدود پنج تا هفت ثانیه بوده و پیش‌بینی می‌شود که یکی از قوی‌ترین زمین‌لرزه‌های منطقه در طول ۱۰ سال اخیر باشد.

در همین حال، به گزارش شبکه های تلویزیون دولتی ایران، شمار مجروحان به صد نفر رسیده است.

جلال هاشمی، فرماندار نیشابور، به خبرگزاری مهر گفته است:« بيمارستان های بهمن و حکيم نيشابور برای درمان مصدومان زلزله تخليه شده و کار درمان زلزله زدگان در اين دو مرکز به خوبی پيش می رود.»

جلال هاشمی اضافه کرده است: بیشترین خسارت به محله خرو عليا و شهر ۱۵ هزار نفری خرو از توابع بخش زبرخان نيشابور که دارای بافت مسکونی بسيار فرسوده است، وارد شده است.

در همین زمینه، پیشتر دکتر کاظم فرهمند، رييس دانشگاه علوم پزشکی نيشابور، گفته بود: ۱۷ نفر از مجروحان زلزله بستری و بقيه به صورت سرپايی مداوا شدند.

دکتر کاظم فرهمند، اضافه کرده است: شکستگی از نواحی مختلف بدن عمده مشکلات مجروحان ناشی از اين زلزله را شامل می شود.

در همین حال گزارش ها حاکی است، نیروهای امدادی هلال احمر و ستاد بحران نیشابور برای بررسی خسارات احتمالی به منطقه اعزام شده‌اند.

در عین حال محمدرضا مهری، رئیس اورژانس ۱۱۵ استان خراسان رضوی، با تأکید بر این ‌که احتمال خسارت در نیشابور وجود دارد، گفته است که تمام پایگاه‌های این اورژانس در شهرستان‌های مشهد، چناران و نیشابور برای کمک‌رسانی در حالت آماده‌باش هستند.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از مدیرکل هلال احمر خراسان گزارش کرده است که مرکز زمین‌لرزه در حوالی شمال نیشابور بوده است. فرماندار مشهد نیز می‌گوید بر اساس اطلاعات دریافتی مرکز این زلزله روستای خرو در حوالی نیشابور بوده است.

ايران يکی از مناطق زلزله‌خيز جهان به شمار می‌رود و نواحی مختلف آن شاهد زلزله‌های شديد و خفیف بسیاری بوده است.

به تازگی و در چند روز گذشته به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی، این استان بیش از هفت بار بر اثر زلزله لرزیده است.

دکتر بهرام عکاشه که از وی به عنوان «پدر زلزله‌شناسی ایران» یاد می‌شود اخیرا با هشدار در مورد زلزله‌خیز بودن شدید منطقه البرز و زاگرس گفت که از ۵۰۰ شهر بررسی شده در ایران، «تنها ۱۵ شهر» از لحاظ آسیب‌پذیری کم‌خطر هستند و مابقی در برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیرند.

وی با تأکید بر این‌ که وقوع زمین‌لرزه در ایران امری کاملا عادی و طبیعی است، «غفلت ۲۰۰ ساله» در ایران در برابر این پدیده را غیرعادی و باعث تعجب دانست و گفت: «باید همیشه گوش به زنگ زلزله باشیم.»
XS
SM
MD
LG