لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

نشست اتحادیه‌ اروپا برای بررسی تحریم نفت ایران یک هفته زودتر برگزار می شود


اتحادیه اروپا اعلام کرده است که نشست وزیران خارجه این اتحادیه برای تصمیم‌گیری در مورد اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران، یک هفته زودتر از موعد مقرر و در تاریخ سوم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اتحادیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تأکید کرد که بر اساس پیشنهاد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نشست آتی شورای وزرای خارجه این اتحادیه به منظور بررسی اعمال تحریم‌ها علیه‌ بخش انرژی ایران، زودتر و در تاریخ سوم بهمن برگزار می‌شود.

پیشتر بنا بود که این نشست دهم بهمن‌ماه برگزار شود، اما این اتحادیه در بیانیه خود اعلام کرد که زمان برگزاری جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا را برای پرهیز از تداخل با نشست دهم بهمن‌ماه سران، جلو انداخته است.

اتحادیه اروپا ۱۴ دی‌ماه، اعلام کرد که سران این اتحادیه به طور اصولی با اعمال تحریم نفتی علیه ایران به توافق رسیده‌اند و اکنون باید در مورد زمان اجرای این تحریم به توافق برسند.

روزنامه بریتانیایی وال استریت جورنال روز سه شنبه به نقل از یک دیپلمات نوشت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا «مطمئن» هستند که در جلسه سوم بهمن‌ماه بر سر بسته تحریمی علیه ایران به توافق می‌رسند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه محوریت این نشست، تصمیم‌گیری در مورد زمان و نحوه اعمال تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران است.

اتحادیه اروپا پس از چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام ایران است و روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت ایران در بنادر اروپا پیاده می‌شود.

اسپانیا، یونان و ایتالیا به ترتیب ۱۵، ۱۴ و ۱۳ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران خریداری می‌‌کنند.

۱۷ بهمن‌ماه منابع نزدیک به دیپلمات‌های اروپایی از درخواست چند کشور عضو اتحادیه اروپا برای به تعویق افتادن تحریم خرید نفت از ایران خبر دادند.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌و‌گو با رادیو فردا اعلام کرد که برخی کشورهای اروپایی خواستار مهلت سه تا شش ماهه برای اعمال تحریم نفت ایران شده‌اند.

تحریم‌ها علیه ایران برای مقابله با برنامه هسته‌‌ای جمهوری اسلامی اعمال می‌شود.

پیش از این آمریکا صنعت نفت ایران را به طور یک‌جانبه هدف تحریم‌های خود قرار داد و از کشورهای همپیمان درخواست کرد که با این تحریم همراهی کنند.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعدی نظامی است و به همین دلیل با تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ایران جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده است.

در مقابل ایران همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ایش کاملا صلح‌آمیز است و در مقابل تحریم‌های غرب در صدد گسترش روابط اقتصادی با کشورهای دوست بر آمده است.
XS
SM
MD
LG