لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

اتحادیه اروپا اعمال تحریم های تازه علیه ایران را بررسی می کند


سران اتحادیه اروپا در حالی روز پنجشنبه روابط ایران و اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهند که به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در ایران، سفارت جمهوری اسلامی در لندن بسته شده است و چند کشور اروپایی خواستار تشدید تحریم ها بر ضد تهران شده اند.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، نشستی برای بحث و بررسی میزان و نحوه ارتباط شان با جمهوری اسلامی برگزار خواهند کرد و گزارش‌ها حاکی است که بررسی تحریم ۲۰۰ شخصیت و شرکت ایرانی و همچنین تحریم نفت ایران در دستور کار این جلسه قرار دارد.

در این میان، فرانسه خواستار آن شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه بانک مرکزی ایران نیز وضع کند. این بانک در حال حاضر از سوی وزارت دارایی بریتانیا تحریم شده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا که برای شرکت در این نشست در بروکسل حضور دارد به رادیو بی‌بی‌سی گفته است که حامی «شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و به ویژه افزایش تشدید انزوای بخش مالی ایران» است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که به دنبال حمله هشتم آذرماه عده‌ای تظاهرکننده به سفارت بریتانیا در ایران و همچنین باغ قلهک که در اختیار این کشور است، اموال این دو محل به شدت تخریب شده‌‌اند.

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که این تظاهرات و حمله از سوی «دانشجویان بسیجی» صورت گرفته است.

به دنبال این اقدام، بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که سفارت ایران در لندن تعطیل شده است و دیپلمات‌های ایرانی باید خاک بریتانیا را ترک کنند.

این اقدام همچنین واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

آلمان، فرانسه و هلند اعلام کرده‌اند که سفرای خود در تهران را برای مشورت فراخوانده‌اند و ایتالیا نیز گفته است که تعطیلی سفارت اش در ایران را بررسی می‌کند.

نروژ نیز اعلام کرده است که به خاطر نگرانی از نا‌امنی، سفارت خود در ایران را به طور موقت تعطیل می‌کند.

همچنین شورای امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا اين حمله را محکوم کرده و آمريکا، اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک، کانادا، روسیه و چین نيز اين اقدام را تقبيح کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG