لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

ایران در چهار ماه گذشته بیش از دو هزار مهاجر غیر‌قانونی را به پاکستان بازگردانده است


گروهی از مهاجران غیرقانونی پاکستانی که در خرداد ماه ۸۲ توسط نیروهای مرزبانی ایران دستگیر و با پاکستان مسترد شده‌اند/ عکس تزئینی است
گروهی از مهاجران غیرقانونی پاکستانی که در خرداد ماه ۸۲ توسط نیروهای مرزبانی ایران دستگیر و با پاکستان مسترد شده‌اند/ عکس تزئینی است
یک روزنامه پاکستانی روز دوشنبه به نقل از مقام‌های محلی بلوچستان پاکستان، گزارش داد که نیروهای مرزبانی ایران در چهار ماه گذشته دو هزار و ۶۶۶ مهاجر غیرقانونی را که بیش از هزار تن از آنان افغان بودند، به مقامات پاکستان تحویل داده‌اند.

روزنامه پاکستانی «تریبیون اکسپرس»، وابسته به روزنامه بین‌المللی «هرالد تریبیون» با اشاره به اینکه ایران در سال گذشته ۸ هزار و ۷۳۲ مهاجر غیرقانونی را در مرز تفتان، تحویل مقامات پاکستانی داده بود، می‌نویسد که رقم اخیر نشانگر وخیم‌تر شدن وضعیت قاچاق انسان در مرزهای پاکستان است.

در فروردین‌ماه سال جاری نیز خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا از دستگیری «هزار و ۹۶۸ متجاوز مرزی و ۲۸۳ عابر غیر مجاز» و همچنین طرد «۱۰ هزار و ۵۶ نفر از اتباع بیگانه که به صورت غیرمجاز» وارد ایران شده بودند، خبر داد.

اکبر حسین دورانی، وزیر داخلی بلوچستان پاکستان در مورد قاچاق غیرقانونی انسان در پاکستان به «تریبیون اکسپرس» گفته است که «افراد عالی رتبه‌ای در این تجارت پر سود دست دارند» و با دادن وعده‌هایی در مورد امکانات اقتصادی در اروپا، جوانان پاکستان را به عبور غیرقانونی از مرز ترغیب می‌کنند.

آقای دورانی با اشاره به اینکه مأموران امنیتی پاکستان خود به تنهایی در سال‌های اخیر نزدیک به چهار هزار تن از ساکنان پاکستان را که بدون داشتن مدارک لازم قصد عبور غیرقانونی از مرز را داشتند، دستگیر کرده‌اند، از تلاش گسترده نیروهای دست‌اندرکار برای جلوگیری از قاچاق غیر‌قانونی انسان خبر داده است.

در ایران نیز، علی عبداللهی، معاون امنیتی وزیر کشور در سوم اردیبهشت‌ماه از اجرایی شدن طرح جامع امنیت پایدار در مرزهای کشور خبر داد و افزود که «مرزهای جنوب شرقی، شمال غربی و غرب کشور از اولویت‌های وزارت کشور برای اجرای این طرح است».

وی ضمن اعلام تصویب بودجه مورد نظر برای انسداد مرزها از سوی کمیسیون تلفیق مجلس، «حراست و حفاظت از حریم مرزها» از طرق مختلف از جمله «دیوارکشی، احداث کانال و خندق، احداث سیم‌خاردار، فنس، تجهیزات الکتورنیکی مرز، احداث پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی» را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت کشور برای مناطق مرزی دانست.

پیشتر اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز در مورد انسداد مرزهای شرقی کشور گفته بود که در سال ۹۰ سعی خواهد شد با همکاری دولت و مجلس «حداقل امور انسدادی » فراهم شود و «با استفاده از تجهیزات الکترونیکی، برخی نقاط ورودی» مورد کنترل قرار گیرد.
XS
SM
MD
LG