لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

واکنش تازه اعراب به اظهارات فیروزآبادی؛ خلیج فارس «از آن اعراب است»


نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، ۱۴ فروردین ۱۳۹۰
نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، ۱۴ فروردین ۱۳۹۰
وزرای کشور شش عضو شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه بار دیگر در واکنشی تازه به اظهارات سرلشکر فیروزآبادی که «مالکیت خلیج فارس» را متعلق به ایران دانسته بود اعلام کردند که خلیج فارس «از آن اعراب است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای کشور بحرین، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات و کویت، روز سه‌شنبه در آخرین نشست خود در ابوظبی، پایتخت امارات، در بیانیه مشترکی تأکید کردند که این طور نیست که خلیج فارس تماما به جمهوری اسلامی تعلق داشته باشد و افزودند: «خلیج فارس از آن اعراب است و همواره نیز چنین باقی خواهد ماند.»

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی روز شنبه و همزمان با «روز ملی خلیج‌فارس» گزارش کرده بودند که حسن فیروز‌آبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با تأکید بر این ‌که «خلیج فارس همواره دریای پارسی بوده» است، «نام و مالکیت و تعلق خلیج فارس به ایرانیان» را «مسلم» دانسته بود.

در واکنش به این اظهارات، وزرای کشور شش عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس اظهارات روز شنبه آقای فیروز‌آبادی را «تحریک‌کننده و غیرمسئولانه» خوانده و آن را در تضاد با قواعد همسایگی، احترام متقابل و پرهیز از دخالت در امور داخلی کشورها دانستند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه نیز گزارش کرده بود که عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، در واکنش به اظهارات حسن فیروز‌آبادی گفت: «خلیج فارس متعلق به همه کشورهای حاشیه آن است و ایران حق ندارد ادعایی خلاف آن داشته باشد؛ ایران تنها مالک آب‌های منطقه‌ای خود است.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که همزمان، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، در یک نشست خبری در دوحه قطر اعلام کرد که فکر‌ نمی‌کند اخبار منتشر شده از اظهارات آقای فیروزآبادی صحیح باشد.

وی خاطر‌نشان کرد: «بعضی اوقات خبرسازی‌هایی صورت می‌گیرد. مواضع رسمی ما از طریق وزارت امور خارجه اعلام می‌شود و همواره اعلام کرده‌ایم که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهایی که با آن‌ها ارتباط داریم، احترام می‌گذاریم. فکر نمی‌کنم این خبر صحیح باشد.»

به دنبال ناآرامی‌های بحرین و ورود نیروهای نظامی چند عضو شورای همکاری خلیج فارس به این کشور، روابط میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به تیرگی گراییده است.

جمهوری اسلامی در این مدت بارها سرکوب شهروندان بحرین از سوی دولت بحرین و کشورهای عضو شورای همکاری از جمله عربستان سعودی را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

بحرین نیز که اکثریت جمعیتش را شیعیان تشکیل می‌دهند، ناآرامی‌های اخیر در این شیخ‌نشین را توطئه خارجی دانسته و از ایران به شدت انتقاد کرده است و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز در ماه‌های اخیر، از تمایل ایران به گسترش نفوذ خود در کشورهای عربی و به ویژه کشورهای تحت حاکمیت سنی‌مذهب‌ها ابراز نگرانی‌کرده‌اند.

علاوه بر این مسئله مالکیت سه جزیره خلیج فارس، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، از دیرباز مورد مناقشه ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و امارات متحده عربی با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس خود را مالک این سه جزیره معرفی می‌کند.
XS
SM
MD
LG