لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

هند: واردات نفت از ایران را کاهش نمی‌دهیم


پراناب موکرجی، وزیر دارایی هند
پراناب موکرجی، وزیر دارایی هند
وزیر دارایی هند روز یکشنبه با اعلام اینکه کشورش قادر نیست بدون نفت ایران سر کند، گفت که دهلی نو قصد ندارد واردات نفت از ایران را کاهش دهد. این کشور حدود ۱۲ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پراناب موکِرجی که برای سفری دو روزه به آمریکا رفته است، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در شیکاگو، ایران را از جمله کشورهایی دانست که در تأمین نیازهای هند به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور جهان، حائز اهمیت است و تأکید کرد که دهلی نو در این شرایط نمی‌تواند تصمیمی در خصوص «کاهش شدید» واردات نفت از ایران اتخاذ کند.

پیش از این نیز یکی از مسئولان وزارت نفت هند اعلام کرده بود که این کشور قصد ندارد میزان وارد نفت از ایران را کاهش دهد.

ایالات متحده ضمن تحریم بانک مرکزی ایران از مشتریان جمهوری اسلامی درخواست کرده است تا واردات نفت از ایران را قطع کنند.

هند چهارمین وارد کننده بزرگ نفت در جهان و دومین وارد کننده بزرگ نفت از ایران است.

علیرغم مخالفت هند با قطع واردات نفت از ایران، دهلی نو در حال حاضر تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده علیه بانک مرکزی، در پرداخت بدهی‌های عقب‌مانده خود به تهران با دشواری‌های بسیاری همراه است.

ایالات متحده دهم دی‌ماه با تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، اعلام کرد که موسسات مالی بین‌المللی در صورت معامله با بانک مرکزی ایران در فهرست سیاه این کشور قرار می‌گیرند.

هند هم‌اکنون بدهی‌های خود به ایران را از طریق یک بانک دولتی ترکیه می‌پردازد، روالی که تحت تأثیر تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، با موانع و مشکلات بسیاری مواجه شده است.

هند پیشتر به ایران پیشنهاد داده بود تا بدهی خود را به روپیه پرداخت کند که با توجه به کاهش های پی در پی ارزش روپیه، تهران خواستار آن شده است که دهلی نو بخشی از بدهی های خود را به ین ژاپن بپردازد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران روز نهم بهمن‌ماه اعلام کرد که در مذاکرات اخیر با هند، «مشکل طلب هشت میلیارد دلاری» از این کشور حل شده است.

دهلی نو در عین موافقت با تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه اتمی ایران، مخالفت خود را با سایر تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده است و به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، علیرغم تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا، شرکت‌های نفتی هندی در ماه های اخیر حتی بر میزان خرید نفتی خود از ایران افزوده‌اند.
XS
SM
MD
LG