لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

سفر زمینی از ایران به سوریه ممنوع شد


در حالی که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با توجه به ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه از مسدود شدن مرزهای زمینی ایران برای سفر به این کشور خبر داد، العربیه می‌گوید شش ایرانی دیگر روز جمعه در سوریه ربوده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمود صادقی، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا، روز جمعه گفت: «با توجه به اقدامات گروه‌های معاند و تروریست علیه زائران ایرانی که از طریق مرزهای زمینی به کشورها سوریه عزیمت می‌کنند، از امروز (جمعه) تا اطلاع ثانوی از خروج زائران به مقصد این کشور از طریق مرزهای زمینی جلوگیری به عمل خواهد آمد.»

وی از زائران ایرانی که قصد سفر به سوریه را دارند درخواست کرد تا از طریق هوایی و در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت ایران به این کشور سفر کنند.

سفر زمینی به سوریه در حالی از سوی ایران ممنوع اعلام شده است که در همین روز وب‌سایت خبری العربیه از ربوده شدن شش زائر ایرانی خبر داده است، خبری که در صورت صحت شمار ایرانیان ربوده شده در سوریه را به ۳۵ تن می‌رساند.

خبرگزاری فارس به نقل از العربیه نوشته است که این شش ایرانی در شهر ادلب سوریه و از سوی «افراد ناشناس» ربوده شده‌اند. هنوز هیچ منبع آگاهی در ایران این خبر را تأیید نکرده است.

در ماه‌های گذشته چندین ایرانی در خاک سوریه ربوده شده‌اند.

۱۲ بهمن‌ماه کنسول سفارت جمهوری اسلامی در سوریه از ربوده شدن ۱۱ زائر ایرانی خبر داد.

پیش از آن، در تاریخ هفتم بهمن‌ماه نیز وزارت امور خارجه خبر ربوده شدن ۱۱ زائر دیگر در سوریه را از سوی افراد مسلح اعلام کرده بود.

همچنین اوایل دی‌ماه رسانه‌های خبری ایران از ربوده شدن دو «متخصص» ایرانی در شهر حمص خبر دادند و این در حالی است که اواخر آذرماه نیز سفارت ایران در دمشق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پنج شهروند ایرانی که از «مهندسان و کارشناسان فنی» پروژه نیروگاهی در حمص بودند، ربوده شده‌اند.

کنسول جمهوری اسلامی ایران گفته است: «از افراد ربوده شده برای انحراف افکار عمومی و نشان دادن این که ایران در امور داخلی سوریه دخالت می کند، سوءاستفاده می‌شود.»

جمهوری اسلامی ايران حامی اصلی حکومت بشار اسد در منطقه محسوب می‌شود و مخالفان حکومت سوريه ايران را به همکاری در سرکوب اعتراضات در اين کشور متهم می‌کنند.

نیروهای اپوزیسیون سوریه هم پیشتر در مورد دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در این کشور هشدار داده‌اند.

ایران همواره اتهام مشارکت در سرکوب‌های سوریه را رد کرده است.

بیش از ۱۱ ماه از ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته ناظران حقوق بشر سوریه تاکنون حدود شش هزار تن بر اثر خشونت‌ها در سوریه کشته شده‌اند.

در همین زمینه روز پنج‌شنبه دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که اعضای شورای امنیت بر سر صدور قطعنامه‌ای در محکوم کردن سرکوب‌ها در سوریه به توافق نرسیده‌اند.

روسیه پیشتر گفته بود که با هر گونه قطعنامه سازمان ملل که خواستار برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه شود مخالف است.

روسیه که در اکتبر سال گذشته میلادی به همراه چین صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرد، پیشتر پیشنهاد کرده بود که در قطعنامه تنظیم شده از سوی این شورا هم دولت و هم اپوزیسیون سوریه مقصر شناخته شوند.
XS
SM
MD
LG