لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

ژاپن: واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهیم


دیدار جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن با تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا- توکیو، ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۰
دیدار جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن با تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا- توکیو، ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۰
ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد که در همراهی با تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران، در صدد است از میزان واردات نفت از ایران بکاهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جون ازومی، وزیر دارایی ژاپن، روز پنجشنبه، پس از دیدار با یک مقام ارشد آمریکایی در توکیو، با تأکید بر انکار ناپذیر بودن «مسئله توسعه برنامه اتمی» جمهوری اسلامی، اقدامات آمریکا در مقابله با این برنامه را قابل درک خواند و افزود که ژاپن در نظر دارد در برنامه‌ای «هرچه سریع‌تر» خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

ژاپن حدود ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند و پیشتر تأکید کرده بود که حاضر نیست وارد نفت از ایران را متوقف کند.

ایالات متحده برای مقابله با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های اقتصادی شدیدی را متوجه ایران کرده و خواستار همراهی همپیمانانش با این تحریم‌ها شده است.

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از روز چهارشنبه سفر خود به چین و ژاپن را با محوریت جلب حمایت این کشورها برای همراهی با تحریم‌های بخش انرژی ایران آغاز کرده است.

وی ابتدا به چین سفر کرد؛ سفری که جواب قاطعی را از سوی مقامات پکن در بر نداشت.

چین که بزرگترین وارد‌کننده نفت خام از ایران به شمار می‌رود، حامی قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران بوده، اما همواره مخالفت خود را با اعمال تحریم‌ها یک‌جانبه علیه ایران گوشزد کرده است.

با این‌حال ژاپن پس از مذاکرات روز پنجشنبه وزیر دارایی این کشور با وزیر خزانه داری آمریکا، به طور علنی از تمایلش برای کاهش واردات نفت از ایران خبر داد، اما تأکید کرده است که تحریم واردات غیر نفتی ایران نیاز به زمان بیشتری دارد.

ژاپن از خریداران گاز طبیعی ایران به شمار می‌رود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه از تصمیم توکیو برای کاهش سطح معاملات نفتی با ایران ابراز خرسندی کرد.

آقای گایتنر در ادامه تأکید کرد که آمریکا برای افزودن فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی در حال مذاکره با کشورهای مختلف است و خاطر نشان کرد که این اقدامات در «مراحل اولیه» قرار دارند.

موافقت ژاپن با همراهی با تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در حال حاضر از لحاظ تأمین انرژی با وضعیت چندانی خوشایندی مواجه نیست و فعالیت اکثر نیروگاه‌های اتمی این کشور به دلایل مختلفی موقتا متوقف شده است.

با این‌حال تحلیل‌گران معتقدند که این اقدام توکیو تأثیر شدیدی بر روی اقتصاد و نیازمندی‌های حوزه انرژی ژاپن نخواهد گذاشت و این کشور می‌تواند نیاز‌های خود را از محل کشورهای نفت خیزی نظیر عربستان سعودی و امارات تأمین کند.
XS
SM
MD
LG