لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

زمین لرزه‌ شرق کرمان هفت کشته و ۴۰ زخمی بر جای گذاشت


یکی از روستاهای آسیب دیده در شهرستان ریگان
یکی از روستاهای آسیب دیده در شهرستان ریگان
بر اثر زمین‌لرزه‌ شش و نیم ریشتری دوشنبه شب و پس‌لرزه‌های آن که تا کنون به کشته شدن دستکم هفت نفر انجامیده‌است، ۴۰ روستای کرمان آسیب دیده‌اند و تنها در یک منطقه ۱۸۰۰ واحد مسکونی تخریب شده‌اند.

زمین لرزه دوشنبه شب، ۲۹ آذر، بخش حسین‌آباد، از توابع شهرستان فهرج در منطقه بم، واقع در شرق کرمان و در حوالی مرز سیستان و بلوچستان را لرزاند که به گفته محمد رفیع‌آبادی، رئیس شورای استان کرمان بر اثر این زمین لرزه تا کنون ۷ نفر کشته و حدود ۴۰ نفر زخمی شده‌اند.

این در حالی است که به گفته مسئولین به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه و دشوار بودن کار امدادرسانی، امکان دارد بر تعداد کشته‌شدگان و مجروحین افزوده شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، شبکه های لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران از زمان وقوع زلزله در ساعت ۲۲:۱۲ شب گذشته تا هشت صبح سه شنبه، وقوع ۲۸ پس لرزه را در این منطقه به ثبت رسانده‌اند که شدیدترین آن حدود ساعت دو بامداد امروز و به بزرگی پنج ریشتر گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روستاهای شهرستان ریگان، در جنوب شهرستان فهرج، از مناطق اصلی آسیب دیده این زلزله هستند و این در حالی است که به دلیل کوهستانی بودن منطقه، امداد رسانی به این روستاها که بر اساس برآورد خبرگزاری ایلنا حدودا دارای ۱۲۰ خانوار هستند، با کندی انجام می‌شود.

رئیس شورای استان کرمان اعلام کرده است که حدود «۳۰ تا ۴۰» روستای شهرستان ریگان بین «۲۰ تا ۱۰۰» درصد تخریب شده‌اند.

جواد کمالی معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان نیز روز سه شنبه با اشاره به اینکه بیشترین منطقه آسیب دیده در این زلزله، روستای سیف‌الدین در ارتفاعات جنوب ریگان است که بیشتر ساکنان آن عشایر هستند، افزود: «تا کنون فقط ۱۸۰۰ واحد مسکونی و روستایی در منطقه شهرستان ریگان، منهای منطقه کوهستانی، خساراتی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دیده‌اند که برآوردی از وضعیت خسارات جانی و مالی آنها نشده است.»

وی همچنین تصریح کرد که «۳۰ روستا» در منطقه صعب‌العبور کوهستانی قرار دارند که تا کنون به دلیل تاریکی و عدم امکان پرواز هلیکوپتر، امکان دسترسی به آنها فراهم نشده و وضعیتشان نامعلوم است.

امین صابری، سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمان نیز در این زمینه گفت: «متأسفانه به دلیل مناطق صعب‌العبور و به دلیل نداشتن هلیکوپتر مجبور شدیم برای امداد رسانی به مناطق زلزله زده تا صبح امروز صبر کرده و از هلیکوپترهای هلال احمر کمک بگیریم.»

محمد برزنگ، فرماندار ریگان روز سه شنبه اعلام کرد که این زلزله تا کنون در ریگان چهار کشته و شش زخمی برجای گذشته و افزود که به دلیل نبودن بیمارستان در این شهرستان، حادثه‌دیدگان در درمانگاه مداوا شده‌اند و در صورت لزوم نیز مجروحین به بیمارستان‌های شهرستان بم منتقل خواهند شد.

وی همچنین افزود ارتباط با ۱۵ روستا که به گفته وی با خسارت کمتری روبرو شده‌اند تنها از طریق موتورسیکلت امکانپذیر است.

به گزارش خبرگزاری‌ها از شب گذشته، تیم‌های امداد و کارشناسی مختلفی به برخی از مناطق آسیب دیده در این زلزله اعزام شده‌اند و به گفته مسئولین، شهرستان‌های دیگر استان کرمان نیز به منظور امدادرسانی در حالت آماده باش قرار دارند.

دبیر کل جمعیت هلال احمد از حضور ۲۳۰ امدادگر در مناطق زلزله زده خبر داده است و به گفته معاون امور عمرانی استانداری کرمان تا کنون ۵۰۰ خانوار زلزله زده در شهرستان‌های ریگان و فهرج، اسکان موقت داده شده‌اند.

بیشترین خسارتی تا کنون بر اثر زمین‌لرزه به منطقه بم وارد شده است به دی ماه سال ۱۳۸۲ باز‌می‌گردد که وقوع زمین‌لرزه‌ای به شدت شش و شش دهم ریشتر در شهر بم، بیش از ۳۰ هزار کشته، ۵۰ هزار مجروح و ۱۰۰ هزار بی‌خانمان بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG