لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

لاریجانی: فاز دوم هدفمندی یارانه ها را نمی توان بدون مصوبه مجلس اجرا کرد


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
در حالی که دولت احمدی نژاد مبلغی را با عنوان «مابه‌التفاوت فاز اول و دوم» طرح هدفمندی یارانه ها به حساب‌ برخی یارانه بگیران واریز کرده است، علی لاریجانی می گوید که دولت بدون مصوبه مجلس نمی‌تواند گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.

رییس مجلس ایران که در قم به سر می برد روز پنجشنبه اعلام کرد: «بدون مصوبه مجلس نمی‌توان گام دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد... مقاومت مجلس در این زمینه به دلیل آن است که هنوز مشخص نیست منابع مالی تأمین اجرای مرحله دوم از کجا خواهد بود.»

آقای لاریجانی به خبرنگاران گفت: «قانون در این زمینه گفته است در هر مرحله باید چهار ردیف درآمدها و نوع هزینه ها به تصویب و بعد به مرحله اجرا در آید که این امر تاکنون عملی نشده است.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که دولت روز یکشنبه، ششم فروردین ماه اعلام کرد که مبلغ ۲۸ هزار تومان به حساب مردم ریخته شده است.

دولت این مبلغ را مربوط به «مابه‌التفاوت فاز اول و دوم» طرح هدفمندی یارانه ها دانسته است. این در حالی است که مجلس می‌گوید دولت با این عنوان عملا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را بدون تصویب مجلس کلید زده است و علی لاریجانی نیز روز ۱۵ فروردین، پرداخت یارانه جدید از سوی دولت را «خلاف صریح قانون» دانست.

علی لاریجانی روز پنجشنبه نیز با بیان اینکه «طرح فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل در اختیار مجلس نیست و این مسئله سبب ایجاد مشکل می‌شود» گفت: «اجرای این طرح بدون تصویب مجلس امکان پذیر نیست زیرا بر اساس قانون اساسی هر نوع هزینه‌ای در کشور باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»

پیش از انتشار سخنان علی لاریجانی، رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفته بود که واریز ۲۸ هزار تومان به منزله اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست و این رقم تا زمان آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قابل برداشت نیست.

بهروز مرادی شامگاه چهارشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه دو تلویزیون دولتی ایران همچنین ضمن تأکید بر این‌که دولت در پرداخت یارانه‌ها کسری بودجه ندارد، تأکید کرد: «سرانه یارانه نقدی به ازای هر نفر در ماه، همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و تغییر نکرده است.»

دولت در حالی از واریز ۲۸ هزار تومان به حساب مردم خبر داده که برخی از دریافت‌کنندگان یارانه اعلام کرده‌اند که این مبلغ را دریافت نکرده ‌اند.

بهروز مرادی روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «پرداخت مابه‌التفاوت ۲۸ هزار تومانی مرحله دوم برای همه نخواهد بود، بلکه بر اساس قانون برای جمع محدودی خواهد بود و افرادی که درآمد بالایی دارند این رقم را دریافت نخواهند کرد.»

این در حالی است که یک کارمند بانک به خبرگزاری فارس گفته است: «بعد از ۲۶ سال سابقه و با حقوق پایه ۷۰۰ هزار تومان، آیا متمکن به حساب می‌آیم که بخواهند یارانه‌ام را قطع کنند؟»

به گفته رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به افرادی که از سوی دولت متمکن به حساب می‌آیند، پیامک انصراف ارسال شده است، اگر چه به گزارش خبرگزاری فارس، رقم ۲۸ هزار تومان برای برخی که پیامک انصراف هم دریافت نکرده‌اند، واریز نشده است.
XS
SM
MD
LG