لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۸

هشدار آیت الله مکارم شیرازی به رهبران جمهوری آذربایجان


آیت‌الله مکارم شیرازی
‎
آیت‌الله مکارم شیرازی ‎
آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، ضمن انتقاد از آنچه که «اسلام ستیزی» سران جمهوری آذربایجان و «آزار و اذیت شیعیان» در این کشور خواند، هشدار داد که ادامه این روند پایان خطرناکی در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر، به گفته وی، عزم حکومت جمهوری آذربایجان برای «اسلام‌ستیزی و آزار و اذیت شیعیان»، به مواردی نظیر جلوگیری از ورود دختران محجبه به مدارس شروع، سرکوب و زندانی کردن رهبران و شخصیت‌های شیعه و همچنین جلوگیری از نشر کتاب‌های اسلامی در این کشور به عنوان موارد اسلام ستیزی در این کشور اشاره کرده است.

این مرجع تقلید، رهبران جمهوری آذربایجان را «باقیمانده نظام کمونیستی منهای مذهب» دانست و هشدار داد: «این‌ها باید بدانند شیعیان... در مقابل ظلم آرام نمی‌نشینند، به آن‌ها توصیه می‌کنیم با مردم خود بسازید و زندانی‌ها را آزاد کنید، چرا که این کار پایان خطرناکی برای شما دارد.»

این اظهارات در حالی بیان شده‌اند که به تازگی یکی از نویسندگان آذربایجانی منتقد اسلام که پیشتر فتوای قتل او از سوی آیت‌الله فاضل لنکرانی صادر شده بود، اواخر آبان ماه در پی سوء قصد درگذشت.

رفیق تقی که پیشتر به دنبال اعتراض برخی افراطیون مذهبی به مقالات او دو سال را نیز در زندان به سر برده بود، اوایل آذرماه و پس از آن‌که از سوی فردی ناشناس با چاقو مورد حمله قرار گرفت، درگذشت.

وی سال ۲۰۰۶ به دنبال نوشتن مقاله‌ای انتقادی درباره اسلام با عنوان «اروپا و ما» مورد اعتراض قرار گرفت و آیت‌الله فاضل لنکرانی طی فتوایی این نویسنده را مهدور الدم اعلام و تأکید کرد که قتل وی بر هر کسی که به وی دسترسی داشته باشد «لازم است».

رفیق تقی پس از این سوء قصد در گفت‌و‌گو با بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته بود که به اعتقاد وی این سوء‌قصد یا از طرف دینداران افراطی آذربایجان صورت گرفته، یا این‌که از طرف عوامل ایران سازماندهی شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی روز چهارشنبه با اشاره به انتقاد برخی افراد از دخالت مراجع در امور داخلی کشورها گفت: «(این افراد) از فرهنگ مرجعیت بی‌خبر هستند... مراجع طبیبان بدون مرز هستند. هر کجا که مسلمان و تشیع باشد، مراجع هم حضور دارند. در واقع مرجعیت مرز نمی‌شناسد.»

وی شیعیان دنیا را «مظلوم‌ترین جمعیت‌ها» دانست و تاکید کرد که «آمریکا و اسرائیل و یکی از کشورهای عربی» وضعیت شیعیان را با مشکل جدی مواجه کرده است.
XS
SM
MD
LG