لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

احضار یکی دیگر از فعالان ملی مذهبی به وزارت اطلاعات


رضا علیجانی، از اعضای شورای فعالان ملی مذهبی و روزنامه‌نگار
رضا علیجانی، از اعضای شورای فعالان ملی مذهبی و روزنامه‌نگار
گزارش‌ها حاکی از آن است که رضا علیجانی، از اعضای شورای فعالان ملی مذهبی، از سوی مأموران امنیتی به وزارت اطلاعات احضار شده است. این در حالی است که تقی رحمانی، دیگر عضو این شورا، نیز همچنان در بازداشت و وضعیتی نامشخص به سر می‌برد.

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، مأموران امنیتی با مراجعه به منزل رضا علیجانی، سردبیر نشریه توقیف شده «ایران فردا»، و ساعت‌ها حضور در محل سکونت وی، منتظر مراجعه احتمالی وی به منزل بوده‌اند.

به نوشته کلمه، این فعال سیاسی و روزنامه‌نگار که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه روزنامه‌نگار سال سازمان گزارشگران بدون مرز شده بود، پیشتر در پرونده مربوط به فعالان ملی مذهبی به شش سال حبس محکوم شده بود.

علاوه بر آقای علیجانی، تقی رحمانی، دیگر عضو شورای فعالان ملی مذهبی و مشاور مهدی کروبی، نیز همچنان در بازداشت به سر می‌برد و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

آقای رحمانی روز ۲۱ بهمن و پس از انتشار بیانیه مهدی کروبی و میرحسین موسوی و دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۵ بهمن در منزلش در تهران بازداشت شد و برخی از سایت‌های خبری هوادار دولت، علت بازداشت وی را «نقش اساسی او در فراخوان تجمع‌های غیرقانونی» اعلام کرده بودند.

به نوشته کلمه، تقی رحمانی که همسرش، نرگس محمدی، نیز از فعالان ملی مذهبی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر به شمار می‌رود، از یک هفته پیش از سال نو دیگر با خانواده‌اش هیچ ملاقات و ارتباط تلفنی نداشته است.

علی مزروعی، نماینده سابق مجلس و از اعضای ارشد دفتر سیاسی جبهه مشارکت، در تاریخ ۸ فروردین به رادیوفردا گفت که تقریبا «تمام افراد شورای مرکزی دفتر سیاسی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و نیروهای شناخته شده ملی مذهبی» در هفته آخر سال «احضار»‌ شده و مورد «بازجویی» قرار گرفته‌اند.

خودداری از انتقال حسین رونقی به بیمارستان

حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویسی که در آذرماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، همچنان در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد و علی‌رغم درد شدید کلیه مسئولان زندان تا این لحظه از انتقال وی به بیمارستان خودداری کرده‌اند.

احمد رونقی، پدر حسین رونقی، پیشتر در گفت‌و‌گو با رادیوفردا، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت فرزندش اعلام کرده است که یکی از کلیه‌های حسین رونقی عفونت کرده و متخصصان اعلام کرده‌اند در صورتی که وی هرچه سریع‌تر تحت عمل جراحی قرار نگیرد کلیه دیگرش نیز به عفونت مبتلا خواهد شد.

به نوشته وب‌سایت خبری جنبش راه‌ سبز، نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران، کمیسیون حقوق بشر اسلامی در تاریخ ۱۴ اسفند‌ماه در نامه‌ای به مدیرکل زندان‌های کشور خواستار آن شدند که حسین رونقی تحت رسیدگی پزشکی قرار بگیرد، با این‌حال تا این‌ لحظه حسین رونقی به بیمارستان منتقل نشده است.

حسین رونقی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس محکوم شده و به گفته پدرش تاکنون ۳۷۶ روز را در سلول انفرادی به سر برده است.

دانشجوی محروم از تحصیل زندانی، همچنان در اعتصاب غذا

در همین حال وب‌سایت جنبش راه‌سبز، جرس، به نقل از «منابع دانشجویی» گزارش کرده است که اعتصاب غذای آرش صادقی، دانشجوی محروم از تحصیل، زندانی در اوین که از ۲۴ اسفند در اعتراض به شکنجه‌ و انتقالش به سلول انفرادی از خوردن غذا دست کشیده، همچنان ادامه دارد.

آرش صادقی که در زمان انتخابات ریاست جمهور ایران عضو ستاد ۸۸ بوده و در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه نیز فعالیت می‌کرده، پس از انتخابات بارها بازداشت شده و به گفته منابع در جریان شکنجه‌ها، چندین دنده وی دچار شکستگی شده‌ است.

در آبان‌ماه، زمانی که آقای صادقی به قید وثیقه آزاد بود، نیروهای امنیتی نیمه‌شب برای بازداشت آرش صادقی به منزل وی رفته بودند که در پی این مراجعه ناگهانی، مادر آقای صادقی دچار حمله قلبی شد و چند روز پس از آن در بیمارستان درگذشت.

این فعال دانشجویی پس از چندین بار بازداشت و ضرب و شتم متوالی و در پی آن انتقال به سلول انفرادی در بند ۲۰۹، به ۵ سال حبس قطعی محکوم شده است.

وی در آذر‌ماه نیز در اعتراض به بدرفتاری مأموران امنیتی دست به اعتصاب غذا زده بود.

ممنوعیت ملاقات بهاره هدایت و مهدیه گلرو، تداوم بازداشت رامین پرچمی

وب‌سایت خبری کلمه گزارش کرده است که مسئولان زندان روز نهم فروردین از دیدار خانواده‌های بهاره هدایت و مهدیه گلرو با فرزندان‌شان خودداری کرده‌اند.

به گزارش این وب‌سایت، این دو فعال دانشجویی که پس از ارسال پیامی به مناسبت روز دانشجو به مدت سه ماه ممنوع‌الملاقات شده‌ بودند، در ۲۶ اسفند موفق شدند در دفتر معاون داستان با همسران خود دیدار کنند.

با این‌حال خانواده‌های این دو نفر روز سه‌شنبه و در نخستین دیدار نوروزی، نتوانستند با فرزندان‌شان ملاقات کنند.

بهاره هدایت در ۹ دی‌ماه سال ۸۸ بازداشت شد و در تابستان سال گذشته به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. کلمه می‌نویسد که وی تا امروز بدون حتی یک روز مرخصی در بند متادون اوین نگهداری می‌شود.

مهدیه‌ گلرو، دیگر فعال دانشجویی، نیز در ۱۱ آذر‌ماه سال ۸۸ بازداشت و در تابستان ۸۹ به دو سال حبس محکوم شد و به نوشته کلمه او نیز از ابتدای بازداشت در بند متادون اوین به سر می‌برد.

علاوه بر این دو فعال دانشجویی، کلمه می‌افزاید که رامین پرچمی، بازیگر سینما و تلویزیون، نیز که بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شد همچنان در بازداشت است.

این بازیگر ۳۸ ساله که در فیلم‌هایی نظیر ضیافت، اخراجی‌ها و مهمان مامان ایفای نقش کرده است در تجمعات اعتراضی ۲۵ بهمن بازداشت شد.

کلمه می‌نویسد که برخی سایت‌های وابسته به دولت آن زمان اعلام کرده‌ بودند که «ر. پ، یکی از بازیگران فیلم مسعود ده‌نمکی، که در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کرده بود، پس از تذکرات متعدد چند مسئول حاضر در صحنه مبنی بر ترک این تجمع، به مخالفت پرداخته و سپس به بازداشتگاه انتقال داده شد».
XS
SM
MD
LG