لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

پزشک قانونی ایران: روزانه بیش از ۱۷۵۰ مورد نزاع ثبت می‌شود


تصویری از درگیری در سکوی تماشاگران فوتبال در ایران
تصویری از درگیری در سکوی تماشاگران فوتبال در ایران
بر اساس آمار منتشر شده از سوی پزشک قانونی ایران، در ده‌ ماهه سال جاری نزدیک به «۵۲۷ هزار» مورد معاینه مربوط به نزاع در مراکز پزشک قانونی صورت گرفته که به عبارتی حاکی از ثبت روزانه بیش از هزار و ۷۵۰ مورد نزاع از سوی پزشک قانونی است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بر اساس آمار مراکز پزشک قانونی کشور، در ده ماه نخست سال جاری «۵۲۶ هزار و ۹۰۲ مورد» معاینه مربوط به نزاع در این مراکز صورت گرفته است که از این میان بیش از ۳۷۳ هزار و پانصد تن از مراجعان مرد و بیش از ۱۵۳ هزار و دویست تن نیز زن بوده‌اند.

بر اساس این آمار، استان تهران با ثبت بیش از ۸۶ هزار و ۶۲۸ مورد نزاع در ده ماه، به عبارتی روزانه بیش از ۲۸۰ مورد، رکورددار نزاع در ایران به شمار می‌رود.

همچنین کمترین مراجعات نزاع در کشور با بیش از دو هزار و ۳۰۰ مورد، متعلق به استان خراسان جنوبی است.

این خبرگزاری آورده است که بر اساس آمار مرکز پزشک قانونی، بیشتر آمار مراجعات نزاع در ده ماه نخست سال جاری با بیش از ۶۳ هزار و سیصد مورد، در تیرماه به ثبت رسیده است.

ایلنا تأکید می‌کند که آمار اخیر حاکی از کاهش «۴.۶ درصدی» مراجعات مربوط به نزاع نسبت به سال گذشته بوده است. سال گذشته در همین مدت مراجعات نزاع نزدیک به ۵۵۲ هزار و دویست مورد بوده است.

در دو سال گذشته گزارش‌ها و ویدئوهای مختلفی در خصوص نزاع‌های خیابانی و چاقو کشی در ایران منتشرشده است، نزاع‌هایی که در مواردی منجر به قتل افراد شد.

از میان این موارد می‌توان به انتشار ویدئوی چاقوکشی در میدان کاج در آبان‌ماه که به قتل مضروب منجر شد و همچنین انتشار تصاویری مربوط به چاقوکشی در «سکوی تماشاگران فوتبال» در ایران در همین ماه اشاره کرد.

تیرماه سال ۹۰ نیز روح‌الله داداشی که عنوان قوی‌ترین مرد ایران را به خود اختصاص داده بود، در یک درگیری خیابانی با سه جوان بر اثر ضربات چاقو جان خود را از دست داد و در همین ماه روزنامه‌های ایران از ضرب و شتم چند روحانی به دلیل امر به معروف و نهی از منکر در چند وقت گذشته خبر داده بود.

مردادماه سال جاری یعقوب محبوب‌وند، قهرمان سابق وزنه‌برداری ایران، جلو در خانه‌اش با سلاح سرد از پا در آمد و دی‌ماه نیز محمود میران،‌ دارنده مدال برنز جودوی جهان، با تبر مورد سوء قصد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی کشور مردادماه سال جاری با اشاره به وقوع ۴۴ درصد از قتل‌های کشور در سال گذشته با استفاده از سلاح سرد از جمله چاقو، قمه، دشنه، شمشیر و ساطور، از افزایش «سه درصدی» وقوع این نوع قتل خبر داده بود.

على طائفى، جامعه‌شناس ساكن سوئد، پیشتر در گفت‌وگو با رادیوفردا از «نهادینه شدن» خشونت در ایران سخن به میان آورده و گفته بود: «به نظر من نهادينه شدن خشونت در ساختار جامعه مشخصا به علت طرز برخورد حكومت با مسائل اجتماعى جامعه ايران و برخوردهاى نظامى و امنيتى و خشونت‌هايى است كه احيانا در پاسخ به مطالبات مردم، نسبت به اقشار مختلف آنها به منصه ظهور مى‌رسد. اعمال اين خشونت‌ها سبب‌ساز اين مى‌شود كه مردم هم ناخواسته براى حل و فصل مشكلات خودشان، اولين حركتى كه در پيش مى‌گيرند برخورد خشونت‌آميز با همديگر در حل مسائل است.»
XS
SM
MD
LG